D 2006

Několik poznámek k věkové přiměřenosti geografických pojmů uváděných v učebnicích zeměpisu

KNECHT, Petr

Základní údaje

Originální název

Několik poznámek k věkové přiměřenosti geografických pojmů uváděných v učebnicích zeměpisu

Název anglicky

Some comments about age adequacy of geographical concepts in geography textbooks

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. České Budějovice, Česká geografie v evropském prostoru, s. 169-174, 2006

Nakladatel

Jihočeská univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/06:00031598

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-7040-879-0

Klíčová slova česky

didaktika geografie; přiměřenost, pojmy; pedagogický výzkum

Klíčová slova anglicky

geography education; concepts; adequacy; educational research
Změněno: 18. 6. 2009 12:50, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek vychází z frekvenční pojmové analýzy učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy, v rámci které autor srovnával učebnice s osmi různých vydavatelství schválené MŠMT pro výuku na základních školách v České republice pro školní rok 2005/2006. Autor seznamuje s výsledky výše zmíněné srovnávací pojmové analýzy a následně se snaží zjistit, které pojmy můžeme označit ve výuce zeměpisu za nepřiměřené věku žáků. Svá zjištění autor dokazuje na pedagogickém výzkumu, který se konal v průběhu jednoho školního roku na vzorku 26 žáků. Výzkum spočíval ve zjišťování míry porozumění sociogeografickým pojmům uváděných ve většině zkoumaných učebnic. Výzkum naznačuje, že existují pojmy, s jejichž porozuměním mohou mít žáci problémy. Výsledný seznam problémových pojmů může být užitečný nejen pro učitele, ale i pro autory učebnic, neboť naznačuje, u kterých pojmů je třeba klást důraz na jejich didaktickou transformaci v učebnicích i ve výuce. Výsledným zjištěním je poznatek, žádný ze sociogeografických pojmů uváděných ve zkoumaných učebnicích nelze označovat za nepřiměřený věku žáků. Závisí pouze úrovni didaktické transformace každého z pojmů, která v některých případech neodpovídá úrovni kognitivního vývoje žáků.

Anglicky

The contribution is based on frequency concept analysis of Czech secondary school human geography textbooks, in that author compared textbooks from eight different publishing houses, allowed for lessons at Czech secondary schools in years 2005/2006. Author acquiet with results of over mentioned concept analysis and tried to find what concepts might in geography lessons to be called unadequate to the pupil's age. The findigs are proved on educational research which proceeded during one year on the sample of 52 pupil's. The result is a fact that every human geographical concept in researched textbooks is adequate to the pupil's age. The concept understanding problems depend only on the didactical transformation level, which in some cases doesn't comply with pupil's cognitive development.