A 2006

The relationship of self-esteem and the achievement characteristics of adolescents

POLEDŇOVÁ, Ivana

Basic information

Original name

The relationship of self-esteem and the achievement characteristics of adolescents

Name in Czech

Vliv sebepojetí na výkonové charakteristiky dospívajících

Authors

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

2006

Other information

Language

English

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00017142

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

self-esteem achievement characteristics adolescents
Změněno: 23/11/2007 15:55, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.

Abstract

V originále

The evaluation of one s own abilities and the formation of individual aspiration limiting the level of achievement is an important aspect of self-esteem in adolescence. The adequate correspondence between perceived approval by the others and various aspects of self-esteem is essential as well. The overall level of self-esteem is affected by experiences of success and failure and by the perception of causality in regard to one s own achievement. The children aged between 12 and 15 years completed self-esteem questionnaire based on C. R. Rogers concepts and bi-polar scales of four causal factors (abilities, effort, task difficulty, chance) to assess their school achievement. The data analyses were conducted separately for pupils with good school results and pupils with school failure. The association between adequate self-esteem and aspiration level and the responsibility for one s own achievement was found.

In Czech

Důležitým aspektem sebepojetí v období dospívání je hodnocení vlastních schopností a utváření individuálních aspirací, které limitují úroveň dosahovaných výkonů. Důležitý je i přiměřený soulad mezi percipovaným hodnocením ze strany druhých a různými aspekty sebehodnocení. Celková sebehodnotící tendence je ovlivňována zážitky úspěchu a neúspěchu a percepcí kauzality ve vztahu k vlastním výkonům. Ve výzkumu realizovaném u dospívajících ve věku 12 – 15 let jsme použili dotazník sebepojetí vycházející z koncepce C. R.Rogerse a bipolární škály čtyř kauzálních faktorů (schopnosti, úsilí, obtížnost úkolu, náhoda) k posuzování vlastních školních výkonů žáků. Získaná data byla analyzována zvlášť pro prospívající a neprospívající žáky. Ukázalo se, že přiměřené sebepojetí a aspirační úroveň jsou spojeny s přijímáním odpovědnosti za své výkony.

Links

LN00A023, research and development project
Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society