2006
The relationship of self-esteem and the achievement characteristics of adolescents
POLEDŇOVÁ, IvanaZákladní údaje
Originální název
The relationship of self-esteem and the achievement characteristics of adolescents
Název česky
Vliv sebepojetí na výkonové charakteristiky dospívajících
Autoři
POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant)
Vydání
2006
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00017142
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
self-esteem achievement characteristics adolescents
Změněno: 23. 11. 2007 15:55, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
V originále
The evaluation of one s own abilities and the formation of individual aspiration limiting the level of achievement is an important aspect of self-esteem in adolescence. The adequate correspondence between perceived approval by the others and various aspects of self-esteem is essential as well. The overall level of self-esteem is affected by experiences of success and failure and by the perception of causality in regard to one s own achievement. The children aged between 12 and 15 years completed self-esteem questionnaire based on C. R. Rogers concepts and bi-polar scales of four causal factors (abilities, effort, task difficulty, chance) to assess their school achievement. The data analyses were conducted separately for pupils with good school results and pupils with school failure. The association between adequate self-esteem and aspiration level and the responsibility for one s own achievement was found.
Česky
Důležitým aspektem sebepojetí v období dospívání je hodnocení vlastních schopností a utváření individuálních aspirací, které limitují úroveň dosahovaných výkonů. Důležitý je i přiměřený soulad mezi percipovaným hodnocením ze strany druhých a různými aspekty sebehodnocení. Celková sebehodnotící tendence je ovlivňována zážitky úspěchu a neúspěchu a percepcí kauzality ve vztahu k vlastním výkonům. Ve výzkumu realizovaném u dospívajících ve věku 12 – 15 let jsme použili dotazník sebepojetí vycházející z koncepce C. R.Rogerse a bipolární škály čtyř kauzálních faktorů (schopnosti, úsilí, obtížnost úkolu, náhoda) k posuzování vlastních školních výkonů žáků. Získaná data byla analyzována zvlášť pro prospívající a neprospívající žáky. Ukázalo se, že přiměřené sebepojetí a aspirační úroveň jsou spojeny s přijímáním odpovědnosti za své výkony.
Návaznosti
LN00A023, projekt VaV |
| ||
MSM0021622406, záměr |
|