The relationship of self-esteem and the achievement characteristics of adolescents
POLEDŇOVÁ, Ivana. The relationship of self-esteem and the achievement characteristics of adolescents. 2006. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | The relationship of self-esteem and the achievement characteristics of adolescents |
Name in Czech | Vliv sebepojetí na výkonové charakteristiky dospívajících |
Authors | POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor). |
Edition | 2006. |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Audiovisual works |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Poland |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/06:00017142 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
Keywords in English | self-esteem achievement characteristics adolescents |
Changed by | Changed by: PhDr. Ivana Poledňová, CSc., učo 1162. Changed: 23/11/2007 15:55. |
Abstract |
---|
The evaluation of one s own abilities and the formation of individual aspiration limiting the level of achievement is an important aspect of self-esteem in adolescence. The adequate correspondence between perceived approval by the others and various aspects of self-esteem is essential as well. The overall level of self-esteem is affected by experiences of success and failure and by the perception of causality in regard to one s own achievement. The children aged between 12 and 15 years completed self-esteem questionnaire based on C. R. Rogers concepts and bi-polar scales of four causal factors (abilities, effort, task difficulty, chance) to assess their school achievement. The data analyses were conducted separately for pupils with good school results and pupils with school failure. The association between adequate self-esteem and aspiration level and the responsibility for one s own achievement was found. |
Abstract (in Czech) |
---|
Důležitým aspektem sebepojetí v období dospívání je hodnocení vlastních schopností a utváření individuálních aspirací, které limitují úroveň dosahovaných výkonů. Důležitý je i přiměřený soulad mezi percipovaným hodnocením ze strany druhých a různými aspekty sebehodnocení. Celková sebehodnotící tendence je ovlivňována zážitky úspěchu a neúspěchu a percepcí kauzality ve vztahu k vlastním výkonům. Ve výzkumu realizovaném u dospívajících ve věku 12 – 15 let jsme použili dotazník sebepojetí vycházející z koncepce C. R.Rogerse a bipolární škály čtyř kauzálních faktorů (schopnosti, úsilí, obtížnost úkolu, náhoda) k posuzování vlastních školních výkonů žáků. Získaná data byla analyzována zvlášť pro prospívající a neprospívající žáky. Ukázalo se, že přiměřené sebepojetí a aspirační úroveň jsou spojeny s přijímáním odpovědnosti za své výkony. |
Links | |
---|---|
LN00A023, research and development project | Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts | |
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 28/8/2024 11:12