POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁ. Social adaptation of children in the school environment: The problems and disturbances. In 20th Annual Conference of the European Health Psychology Society: "Social Change and New Challenges for Health Psychology", 30 August-2 September 2006, Warsaw University, Warsaw, Poland. 2006.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Social adaptation of children in the school environment: The problems and disturbances
Name in Czech Sociální adaptace dětí v prostředí školy – problémy, poruchy
Authors POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic).
Edition 20th Annual Conference of the European Health Psychology Society: "Social Change and New Challenges for Health Psychology", 30 August-2 September 2006, Warsaw University, Warsaw, Poland, 2006.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00017143
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) sociální adaptace; školní prostředí
Keywords in English social adaptation; school environment
Tags school environment, social adaptation
Tags International impact
Changed by Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 5/3/2010 16:29.
Abstract
The paper focuses on the issues of maladaptation of children in the school environment, which can be associated with their academic failure. An empirical study was conducted, aimed on the relationships of anxiety, depression, adaptation problems, and academic failure. The sample of children aged between 10 and 15 year completed the Depression scale of the Child Behavior Checklist by T. M. Achenbach and C. Edelbrock, the child version of the Spielberger State-Trait Anxiety Scale and a nomination technique for school class. Internalized and externalized problems in children s behavior were identified; these problems might be interconnected and associated with school achievement. There is a prospect to successful correction of the adaptation problems due to developing self-reflection at the children.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je věnován otázkám maladaptace dětí v prostředí školy, která může souviset s jejich akademickými neúspěchy. Byla realizována empirická studie vztahu úzkosti a deprese a adaptačních problémů dětí v prostředí školy i jejich školní podvýkonnosti. K výzkumu dětí ve věku 10 – 15 let jsme použili tyto metody: škálu depresivity z Dotazníku poruch chování dítěte T. M. Achenbacha a C. Edelbrocka, Škálu na měření úzkosti a úzkostnosti u dětí C.D. Spielbergera a nominační techniku ke skupinovému výzkumu školních tříd. Byly potvrzeny tzv. internalizované a externalizované poruchové tendence v chování dětí, které se mohou vzájemně ovlivňovat a souvisí se školní výkonností. Vzhledem k vyvíjející se schopnosti sebereflexe se u dětí existuje šance jejich adaptační problémy úspěšně korigovat.
Links
LN00A023, research and development projectName: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 21/5/2024 02:55