a 2006

The teacher stressing situations in the teacher-adolescent pupil relationship

ŘEHULKA, Evžen a Oliva ŘEHULKOVÁ

Základní údaje

Originální název

The teacher stressing situations in the teacher-adolescent pupil relationship

Název česky

ZÁTĚŽOVÉ SITUACE UČITELE VE VZTAHU UČITEL - ADOLESCENTNÍ MLÁDEŽ

Autoři

ŘEHULKA, Evžen (203 Česká republika, garant) a Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

27th International Conference of the Stress and Anxiety Research Society - Book of Abstracts, 2006

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Řecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/06:00017281

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

teacher- stress- teacher-pupil relationship- adolescence

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2010 22:38, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Anotace

V originále

With older teenagers, the teachers tend to be more tolerant of some of these ways, which in turn reduces their stress. The level of stress is affected by the gender factor (man and woman teachers) and the school level (basic/secondary schools). Interactions between the teacher and the adolescent pupil in the pedagogical process may involve a considerable amount of stress. The research described in this article involved a group of teachers at the elementary and secondary schools, both men and women, who defined these situations and determined their level of difficulty. They are mainly characterized by a very self-confident or even self-important behaviour of the pupils trying to have their way, asserting themselves in a rude way and lacking consideration for the others.

Česky

S vyšším věkem žáků učitelé, některé tyto vlastnosti více tolerují a tudíž je méně stresují. Míru stresogennosti ovlivňuje genderový faktor (učitel/učitelka) a stupeň školy (základní/střední škola). Situace mezi učitelem a adolescentní mládeži v pedagogickém procesu mohou mít značnou míru stresogennosti. Skupina učitelů základních a středních škol tyto situace definovala a označila stupeň jejich obtížnosti. Jde především o situace, kdy se žák chová velmi sebevědomě až nekriticky, zdůrazňuje vlastní osobu, prosazuje se silou a bere málo ohledů na druhé.

Návaznosti

IAA7025403, projekt VaV
Název: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století