LUKAS, Josef. Životní příběhy učitelů - od kvalitativního ke smíšenému výzkumnému designu (Teachers life stories - from qualitative toward mixed research design). Kocurová Marie. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací 14 konference ČAPV. 1st ed. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2006, p. 36. ISBN 80-7043-483-X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Životní příběhy učitelů - od kvalitativního ke smíšenému výzkumnému designu
Name (in English) Teachers life stories - from qualitative toward mixed research design
Authors LUKAS, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Kocurová Marie.
Edition 1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací 14 konference ČAPV, p. 36-36, 2006.
Publisher Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00017304
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-7043-483-X
Keywords in English teacher; development; qualitative methodology; life story; narrative approach; triangulation; mixed methods research design
Tags development, life story, mixed methods research design, narrative approach, Qualitative methodology, teacher, triangulation
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 12/5/2008 23:24.
Abstract
Příspěvek je věnován novějšímu přístupu ke zkoumání učitele, shrnuje teoretická a metodologická východiska kvalitativně orientovaného výzkumu, analyzujícího vývoj učitele na základě jeho životního příběhu (life story) zjišťovaného metodou rozhovoru. Validita těchto výzkumů může být zajišťována pomocí triangulace jinými metodami. Závěr příspěvku je věnován možnému propojení kvalitativních a kvantitativních metod.
Abstract (in English)
The paper deals with the newest approach to study of teachers development by the life story method which used so called life story interview. We try to summarize some theoretical and methodological basis of this qualitative research, and we describe the issue of validity too. This article also presents usefulness of mixed method design as a type of research design in which we used qualitative and quantitative approaches together.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 26/4/2024 18:47