2006
Maitreya in Tibetan Buddhism: Image and Myth
BĚLKA, LubošZákladní údaje
Originální název
Maitreya in Tibetan Buddhism: Image and Myth
Název česky
Maitréja v tibetském buddhismu: Obraz a mýtus
Autoři
BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Studia Asiatica: International Journal of Asian Studies, 2006, 1582-9111
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Rumunsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00015885
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Maitreya; Buddha; Bodhisattva; Natha; Bhattaraka; Tibetan Buddhism; Mongolia; Buryatia; Thangka
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 2. 2008 20:24, doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
V originále
There are various depictions of Maitreya both in the countries where Buddhism was an active religion and in various periods. The future Buddha and the present Bodhisattva Maitreya is the only Bodhisattva common to Theravada and Mahayana and this fact constitutes his exceptional position in the Buddhist teaching and in the pantheon. The study deals with one picture found in the collections of National Museum – Náprstek Museum in Prague. This Mongolian or Tibetan thangka depicting the field of the Maitreya (Sa. Maitreyaksetra) captures three forms of Maitreya altogether – Maitreya as the Bhattaraka, Natha and in the end as the Buddha, both in the heaven of Tushita and on the earth, where he will „turn his own wheel of teaching” in the future. This type of depiction is known only within the context of Tibetan Buddhism in Tibet and in Mongolia and Buryatia.
Česky
Existuje velké množství rozmanitých zobrazení Maitréji (skrt.; páli Metteja, tib. Čhampa /byams pa/, dosl. „milující“, nebo „prodchnutý přátelskou něhou“) a to jak v různých zemích, kde se buddhismus vyskytoval, tak i v rozmanitých dobách. Budoucí buddha a nynější bódhisattva Maitréja je jediný bódhisattva společný théravádě i mahájáně a z toho vyplývá i jeho výjimečné postavení v buddhistické nauce i pantheonu. Studie se zabývá jedním obrazem, nacházejícím se ve sbírkách Národního musea – Náprstkova musea asijských, afrických a amerických kultur v Praze. Tato mongolská či tibetská thangka Maitréjova pole (skrt. Maitréjakšétra) zachycuje celkem tři jeho podoby – jakožto bhattaraky, náthy a nakonec i jako buddhy a to jak v nebesích Tušita, tak i na zemi v budoucnosti, kdy „roztočí vlastní kolo nauky“. Tento typ zobrazení je znám pouze v kontextu tibetského buddhismu a to jak v samotném Tibetu, tak i v Mongolsku a Burjatsku.
Návaznosti
GA401/05/2744, projekt VaV |
|