D 2006

Problémy sociální adaptace žáků základních škol

STRÁNSKÁ, Zdenka a Ivana POLEDŇOVÁ

Základní údaje

Originální název

Problémy sociální adaptace žáků základních škol

Název česky

Problémy sociální adaptace žáků základních škol

Název anglicky

Issues of Social Adaptation at Primary School Pupils

Autoři

STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Česká republika, garant) a Ivana POLEDŇOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV pořádané Katedrou pedagogiky Fakulty pedagogické ZČU v Plzni ve dnech 5.-7.9. 2006 [CD-ROM], od s. 23-30, 7 s. 2006

Nakladatel

ZČU v Plzni

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00021713

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-7043-483-X

Klíčová slova anglicky

social adaptation; maladaptation; depression; anxiety; school achievement
Změněno: 30. 6. 2008 21:46, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.

Anotace

V originále

Příspěvek je věnován otázkám maladaptace dětí v prostředí školy. Byla realizována empirická studie vztahu úzkosti a deprese, adaptačních problémů dětí v prostředí školy a jejich školní výkonnosti. Výzkum u dětí ve věku 10 až 15 let potvrdil tzv. internalizované a externalizované poruchové tendence v jejich chování, které se mohou vzájemně ovlivňovat a snižovat školní výkon žáků. Vzhledem k vyvíjející se schopnosti sebereflexe u dětí existuje šance jejich adaptační problémy úspěšně korigovat.

Anglicky

The paper focuses on the issues of maladaptation of children in the school environment. An empirical study was conducted, aimed on the relationships of anxiety, depression, adaptation problems, and academic failure. The sample of children aged between 10 and 15 year completed the Depression scale of the Child Behavior Checklist by T. M. Achenbach and C. Edelbrock. Internalized and externalized problems in children`s behavior were identified; these problems might be interconnected and associated with school achievement. There is a prospect to successful correction of the adaptation problems due to developing self-reflection at the children.

Návaznosti

LN00A023, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti