2006
Virtual attractivity and partner selection on the Internet
VESELÁ, Martina a David ŠMAHELZákladní údaje
Originální název
Virtual attractivity and partner selection on the Internet
Název česky
Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Autoři
VESELÁ, Martina (203 Česká republika, garant) a David ŠMAHEL (203 Česká republika)
Vydání
Brno, Cyberspace 2005, od s. 295-302, 7 s. 2006
Nakladatel
Masaryk University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00017381
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-210-4060-2
Klíčová slova anglicky
interpersonal attraction;Internet;computer-mediated-communication;similarity
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 1. 2007 11:12, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.
V originále
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. There were interviewed seven respondents – regular internet users - aged from 19 to 35. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
Česky
Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo rozpoznat kritéria, podle kterých si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Za tímto účelem bylo realizováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let. Při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že respondenti za virtuálně atraktivní považují: podobnost, zajímavost, kreativitu, inteligenci, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|