D 2006

Virtual attractivity and partner selection on the Internet

VESELÁ, Martina a David ŠMAHEL

Základní údaje

Originální název

Virtual attractivity and partner selection on the Internet

Název česky

Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí

Autoři

VESELÁ, Martina (203 Česká republika, garant) a David ŠMAHEL (203 Česká republika)

Vydání

Brno, Cyberspace 2005, od s. 295-302, 7 s. 2006

Nakladatel

Masaryk University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00017381

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-210-4060-2

Klíčová slova anglicky

interpersonal attraction;Internet;computer-mediated-communication;similarity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 1. 2007 11:12, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.

Anotace

V originále

The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. There were interviewed seven respondents – regular internet users - aged from 19 to 35. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.

Česky

Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo rozpoznat kritéria, podle kterých si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Za tímto účelem bylo realizováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let. Při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že respondenti za virtuálně atraktivní považují: podobnost, zajímavost, kreativitu, inteligenci, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti