2006
Buddhistická pekla a mnišský stav. Tělesná provinění a odplata
BĚLKA, LubošZákladní údaje
Originální název
Buddhistická pekla a mnišský stav. Tělesná provinění a odplata
Název česky
Buddhistická pekla a mnišský stav. Tělesná provinění a odplata
Název anglicky
Buddhist Hells and the Monasticism: Bodily Misdeeds and the Retributions
Autoři
BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno, Doležalová Iva – Hamar Eleonóra – Bělka Luboš, eds., Náboženství a tělo, od s. 149-158, 10 s. 2006
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00015936
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-210-4115-3
Klíčová slova anglicky
Hells in Buddhism; Tibetan and Mongolian Buddhism
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 6. 2009 20:14, doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
V originále
Peklo v buddhismu, zejména pak v Tibetu a Mongolsku, patří mezi populární témata jak vyprávění a psaných textů, tak i výtvarných zobrazení. Pekla, vhodnější je ovšem hovořit o očistcích, jsou v severním buddhismu velmi četná, složitá a strukturovaná. Podobně jako v očistci, provinilci po určité době (po odpykání trestu) odcházejí jinam; v tomto případě to znamená, že se znovuzrozují do některé ze šesti říší světa. Příspěvek vychází z mongolského textu z 19. století od Cchewang Wangčhug Dordžeho (cche dbang dbang phjug rdo rdže), nazvaného Učení, jež pomocí obrázků ukazuje, proč se bytosti rodí v pekle či světě bloudících duchů a naplňováním lidí strachem je přivádí na správnou cestu. Text je doprovázen množstvím xylografických zobrazení scén mučení, utrpení a vůbec hrůz, které na provinilce po smrti v novém, tentokráte pekelném (znovu)zrození čekají. Některá zobrazení jsou publikována poprvé.
Anglicky
Hell in Buddhism, particularly in its northern – Tibetan and Mongolian variety, belongs to popular topics of narration, written texts as well as visual portrayals. Rather than of hells we should speak of purgatories, which are numerous, complex and structured. Similar to purgatory, wrongdoers leave for another realm after doing their term in hell. Then they are reborn in one of the six worldly realms. The article is devoted to the role of Buddhist monks in various hells; it is based on text of Sutra of the Remembrance of the True Law (Saddharma-smrti-upasthána-sútra) and the Mongolian text by Bandida Tsevel Wangchug Dorje entitled Teaching, which with help of pictures demonstrates why beings are born to live in hell or the world of wandering spirits, and, by filling humans with fear, gudes them to the right path. The text is accompanied with many xylographic images of the scenes of torture, suffering and other horrors awaiting wrongdoers after death.
Návaznosti
GA401/05/2744, projekt VaV |
|