2006
Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
DVOŘÁKOVÁ, Jana, Šárka PORTEŠOVÁ, Lenka BUDÍNOVÁ a Mojmír TYRLÍKZákladní údaje
Originální název
Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
Název anglicky
Personality Traits and Interests of Intelectually Gifted Students with Underachievement
Autoři
DVOŘÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika), Lenka BUDÍNOVÁ (203 Česká republika) a Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika)
Vydání
Československá psychologie, Praha, Academia, 2006, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.279
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00017397
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000243774800003
Klíčová slova anglicky
underachievement; giftedness; personality; interests
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 6. 2009 12:10, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
V tomto příspěvku je prezentována jedna z prvních studií realizovaných v našich podmínkách, která zkoumá problematiku podvýkonu. Cílem bylo identifikovat podvýkonné žáky a popsat jejich osobnostní a zájmové charakteristiky. Výzkumný soubor tvořilo 205 žáků ve věku 12-13 let. Byly použity následující metody: česká verze Meiliho Analytického testu inteligence (Smékal, 1972), česká verze Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti (Senka, 1994) a Inventář zájmových zaměření pro profesionální orientaci žáků ZŠ (Hrabal, 1988). Dále byl měřen školní výkon (známky z loňského školního roku). Výsledky prokázaly existenci podvýkonu u rozumově nadaných žáků. Rozdíly v osobnostních charakteristikách těchto žáků nebyly významné. Vyšší míra teoretických zájmů u nadaných žáků podvýkonných v přírodovědných předmětech poukazuje na jejich odlišné zájmové zaměření. Empirická data naznačují existenci tzv. „nadvýkonu“, tj. jevu, kdy žáci dosahující výrazně lepších známek než odpovídá jejich intelektovým schopnostem.
Anglicky
In this article, one of the first studies conducted in the Czech Republic focused on phenomenon of underachievement is presented. Aim of this research was to identify underachieving pupils and describe their personality traits and interests. Research sample consisted of 205 pupils aged 12-13 years. Following methods were used: Czech version of Meilis Analytic Intelligence Test (Smekal, 1972), Czech version of Junior Eysenck Personality Inventory (Senka, 1994) and Interest Inventory for Primary School Pupils (Hrabal, 1988). School achievement (marks from previous year) was also registered. Results proved the existence of underachievement phenomenon in intellectually gifted pupils. Differences in personality traits of these pupils were not significant. Higher rate of theoretical interests in intellectually gifted pupils underachieving in mathematics, natural sciences and geography shows on different interests of these pupils. The data give support for so called "overachievement" - phenomenon when pupils achieve enormously better school marks than is adequate to their intelligence.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|