DVOŘÁKOVÁ, Jana, Šárka PORTEŠOVÁ, Lenka BUDÍNOVÁ and Mojmír TYRLÍK. Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků (Personality Traits and Interests of Intelectually Gifted Students with Underachievement). Československá psychologie. Praha: Academia, 2006, vol. 50, No 6, p. 523-534. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
Name (in English) Personality Traits and Interests of Intelectually Gifted Students with Underachievement
Authors DVOŘÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic), Lenka BUDÍNOVÁ (203 Czech Republic) and Mojmír TYRLÍK (203 Czech Republic).
Edition Československá psychologie, Praha, Academia, 2006, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.279
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00017397
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000243774800003
Keywords in English underachievement; giftedness; personality; interests
Tags giftedness, interests, personality, underachievement
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Changed: 25/6/2009 12:10.
Abstract
V tomto příspěvku je prezentována jedna z prvních studií realizovaných v našich podmínkách, která zkoumá problematiku podvýkonu. Cílem bylo identifikovat podvýkonné žáky a popsat jejich osobnostní a zájmové charakteristiky. Výzkumný soubor tvořilo 205 žáků ve věku 12-13 let. Byly použity následující metody: česká verze Meiliho Analytického testu inteligence (Smékal, 1972), česká verze Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti (Senka, 1994) a Inventář zájmových zaměření pro profesionální orientaci žáků ZŠ (Hrabal, 1988). Dále byl měřen školní výkon (známky z loňského školního roku). Výsledky prokázaly existenci podvýkonu u rozumově nadaných žáků. Rozdíly v osobnostních charakteristikách těchto žáků nebyly významné. Vyšší míra teoretických zájmů u nadaných žáků podvýkonných v přírodovědných předmětech poukazuje na jejich odlišné zájmové zaměření. Empirická data naznačují existenci tzv. „nadvýkonu“, tj. jevu, kdy žáci dosahující výrazně lepších známek než odpovídá jejich intelektovým schopnostem.
Abstract (in English)
In this article, one of the first studies conducted in the Czech Republic focused on phenomenon of underachievement is presented. Aim of this research was to identify underachieving pupils and describe their personality traits and interests. Research sample consisted of 205 pupils aged 12-13 years. Following methods were used: Czech version of Meilis Analytic Intelligence Test (Smekal, 1972), Czech version of Junior Eysenck Personality Inventory (Senka, 1994) and Interest Inventory for Primary School Pupils (Hrabal, 1988). School achievement (marks from previous year) was also registered. Results proved the existence of underachievement phenomenon in intellectually gifted pupils. Differences in personality traits of these pupils were not significant. Higher rate of theoretical interests in intellectually gifted pupils underachieving in mathematics, natural sciences and geography shows on different interests of these pupils. The data give support for so called "overachievement" - phenomenon when pupils achieve enormously better school marks than is adequate to their intelligence.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 21/5/2024 21:38