2006
Vliv konfliktů mezi rodiči na formování víry ve spravedlnost u patnáctiletých
DALAJKA, Jiří a Lenka LACINOVÁZákladní údaje
Originální název
Vliv konfliktů mezi rodiči na formování víry ve spravedlnost u patnáctiletých
Název anglicky
Parental conflict influence on shaping belief in a just world in fifteen-year-olds
Autoři
DALAJKA, Jiří (203 Česká republika, garant) a Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Stará Lesná, 2006
Nakladatel
Sociálne procesy a osobnosť
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00017512
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
Parental conflict; Distributive Justice; Belief in Just World
Změněno: 8. 11. 2006 09:22, Mgr. Jiří Dalajka, Ph.D.
V originále
Koncepce víry ve spravedlnost je založena na předpokladu, že lidé mají potřebu vnímat svět jako spravedlivý, kde dostanou to, co si zaslouží. K základním funkcím tohoto konceptu Víry ve spravedlivý svět patří pozitivní vztah k duševnímu zdraví, zvládání zátěžových situací, či podpora výkonového chování a orientace na budoucnost. Tato empirická studie mapuje podobu konceptu víry ve spravedlnost ve vývojové fázi adolescence a to v souvislosti s percepcí manželského konfliktu patnáctiletými respondenty. Ke zjišťování konfliktů mezi rodiči je použit český překlad CPIC (The Children's Perception of Interparental Conflict Scale). Pro měření víry ve spravedlivý svět bylo použito českého překladu baterie tří škál GBJW (The General Belief in a Just World Scale), PBJW (The Personal Belief in a Just World Scale) a UJWB (General Belief in an Unjust World Scale). Výsledky potvrdily vliv konfliktů mezi rodiči především v dimenzích Četnost, Intenzita a Řešení na osobní víru ve spravedlivý svět (PBJW) a víru v nespravedlivý svět (UJWB) u patnáctiletých dívek.
Anglicky
This empirical study examines the form of belief in a just world in the development stage of adolescence, specifically in relation to perceptions of parental conflict.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|