D 2006

K některým otázkám vzdělávání trenérů

LAZAROVÁ, Bohumíra and Vladimír JŮVA

Basic information

Original name

K některým otázkám vzdělávání trenérů

Name in Czech

K některým otázkám vzdělávání trenérů

Name (in English)

To Selected Problems in Coach Education

Authors

LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor) and Vladimír JŮVA (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Sport a kvalita života 2006. p. 55-55, 2006

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/06:00017562

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

80-210-4145-5

Keywords in English

The Sports Coach; the Profession of the Coach; Coach Education; In-service Education of Coaches.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/2/2007 14:32, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek je úvodním teoreticko-empirickým vstupem do problematiky vzdělávání trenérů, jedné z nedílných součástí široce koncipovaného projektu Trenér, cesta k profesi a její gradace, na jehož realizaci se podílí Katedra společenských věd FSpS MU. Autoři vnímají trenérství jako profesi rozličných podob, která od svých vykonavatelů vyžaduje nejen široké odborné znalosti, ale také osobnostní předpoklady a sociální dovednosti. Úspěch trenéra je obvykle zakotven ve vztahu se sportovci, v motivaci, v důvěře a osobním nasazení. Jeho profesní role a poslání se mění v souvislosti s měnící se podobou sportovního světa, vyšší nároky jsou kladeny na trenérovy vůdcovské, strategické a taktické schopnosti i na jeho pedagogickou odpovědnost. V důsledku přirozených proměn trenérské profese přitahuje stále více pozornosti otázka vzdělávání trenérů. Teoretické pojednání je doplněno o dílčí výsledky předvýzkumu zaměřeného na otázky kariéry a vzdělávání trenérů.

In English

The paper is a theoretical-empirical introduction to the issue of coach education, which represents an indispensable part of a broadly conceived project The Coach, Embarking on a Coaching Career and its Development, carried out by the Department of Social Sciences at the Faculty of Sports Studies MU. The authors perceive coaching as a profession of various forms requiring from its practitioners not only extensive expert knowledge, but also personal dispositions and social skills. The key of the coachs success is usually in the relationship with athletes, motivation, trust and personal commitment. The professional roles and missions vary depending on the changing form of the sports world: increasing demands are imposed on the coachs leadership skills, strategy and tactics, but at the same time there are demands on the responsibility of coaches as educators. As a consequence of natural transformation of the coaching profession the issue of coach education attracts more attention.