2006
Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu
JŮVA, VladimírZákladní údaje
Originální název
Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu
Název česky
Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu
Název anglicky
The Coach in the Normative Conception of Sport Pedagogy
Autoři
JŮVA, Vladimír (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno, Sborník prací Fakulty sportovních studií, od s. 49-65, 17 s. 2006
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Sport a aktivity volného času
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14510/06:00017620
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
ISBN
80-210-4136-6
Klíčová slova anglicky
Sport pedagogy; normative conception of sport pedagogy; sport trainer; coach
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2007 14:19, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
Pedagogika sportu se z hlediska základních vědeckých paradigmat člení především na dvě oblasti – na empirickou a normativní. Uvedené dělení se odráží mj. v odlišném pohledu na problematiku trenérství. Z hlediska vzrůstajícího tlaku na maximální sportovní výkon se jeví jako efektivní sociální výzkum úspěšných trenérů a jejich aktivit, tzn. empirická (výzkumná) orientace pedagogiky sportu. Z hlediska širších humanizačních aspektů a především v souvislosti s reakcí na prohlubující se negativní jevy ve vrcholovém sportu sílí význam normativní pedagogiky sportu, která v trenérské práci zvláště zdůrazňuje pedagogickou odpovědnost, směřování k „dobrému životu“ a rozvoj prosociálního chování.
Anglicky
Sport pedagogy from the point of view of elementary scientific paradigms can be divided above all into two areas – empirical and normative. The given classification is reflected apart from other aspects in a different view on the issue of coaching. In terms of increasing pressure on maximum sports performance what seems effective is social research of successful coaches and their activities, i.e. empirical (research) orientation of sport pedagogy. In terms of broader humanization aspects and primarily in connection with a reaction to intensifying negative phenomena in top sport the significance of normative sport pedagogy is rising, emphasising in coaching mainly responsibility of educators, striving for the “good life” and the development of prosocial behaviour.