2005
Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice
SEIDENGLANZ, DanielZákladní údaje
Originální název
Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice
Název česky
Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice
Název anglicky
Development of railway transport in Europe and its position in European transport policy
Autoři
SEIDENGLANZ, Daniel (203 Česká republika, garant)
Vydání
Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU Brno, 2005, 1213-2446
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14310/05:00020044
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
Klíčová slova anglicky
transport; railway; development of transport market; Europe; European transport policy
Změněno: 21. 11. 2006 19:04, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.
V originále
Doprava je velmi významným faktorem, který ovlivňuje strukturaci geografického prostoru, protože ve svém důsledku umožňuje existenci ekonomických a sociálních kontaktů mezi vzdálenými územími. Článek se zaměřuje na analýzu vývoje evropského dopravního trhu po roce 1970 s tím, že hlavní pozornost je věnována železniční dopravě. V minulých desetiletích železnice ztratila své pozice v osobní i nákladní dopravě, a to především na úkor silniční dopravy, která dokázala lépe vyjít vstříc rostoucím požadavkům klientů na rychlost a kvalitu přepravy. Příspěvek se proto snaží jednak nalézt skutečnosti, které takový vývoj dopravního trhu podmínily, zároveň však vzhledem k obecně akceptované environmentálnosti železniční dopravy zkoumá, jakým způsobem je pozice železnice vnímána ve společné evropské dopravní politice.
Anglicky
Transport is a key factor influencing the structure of geographical space because it enables the existence of economic and social contacts between distant regions. The article focuses on the analysis of the development of the European transport market after 1970 while paying special attention to railway. In the past decades, railway has lost its position in the passenger and freight transport mainly at the expense of road transport which was better at meeting clients' demand for speed and quality. Therefore the article tries to find conditions which resulted in the above mentioned development. Since railway is widely considered to be environmentally friendly, the article also looks at the way this issue is treated within the common European transport policy.
Návaznosti
GA402/04/2128, projekt VaV |
|