J 2005

Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice

SEIDENGLANZ, Daniel

Základní údaje

Originální název

Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice

Název česky

Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice

Název anglicky

Development of railway transport in Europe and its position in European transport policy

Autoři

SEIDENGLANZ, Daniel (203 Česká republika, garant)

Vydání

Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU Brno, 2005, 1213-2446

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Zemský magnetismus, geodesie, geografie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14310/05:00020044

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

Klíčová slova anglicky

transport; railway; development of transport market; Europe; European transport policy
Změněno: 21. 11. 2006 19:04, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.

Anotace

V originále

Doprava je velmi významným faktorem, který ovlivňuje strukturaci geografického prostoru, protože ve svém důsledku umožňuje existenci ekonomických a sociálních kontaktů mezi vzdálenými územími. Článek se zaměřuje na analýzu vývoje evropského dopravního trhu po roce 1970 s tím, že hlavní pozornost je věnována železniční dopravě. V minulých desetiletích železnice ztratila své pozice v osobní i nákladní dopravě, a to především na úkor silniční dopravy, která dokázala lépe vyjít vstříc rostoucím požadavkům klientů na rychlost a kvalitu přepravy. Příspěvek se proto snaží jednak nalézt skutečnosti, které takový vývoj dopravního trhu podmínily, zároveň však vzhledem k obecně akceptované environmentálnosti železniční dopravy zkoumá, jakým způsobem je pozice železnice vnímána ve společné evropské dopravní politice.

Anglicky

Transport is a key factor influencing the structure of geographical space because it enables the existence of economic and social contacts between distant regions. The article focuses on the analysis of the development of the European transport market after 1970 while paying special attention to railway. In the past decades, railway has lost its position in the passenger and freight transport mainly at the expense of road transport which was better at meeting clients' demand for speed and quality. Therefore the article tries to find conditions which resulted in the above mentioned development. Since railway is widely considered to be environmentally friendly, the article also looks at the way this issue is treated within the common European transport policy.

Návaznosti

GA402/04/2128, projekt VaV
Název: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Grantová agentura ČR, Železniční doprava-institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie