2006
Specifika začínajících učitelů coby informátorů o klimatu a kultuře školy – metodická sonda
JEŽEK, StanislavZákladní údaje
Originální název
Specifika začínajících učitelů coby informátorů o klimatu a kultuře školy – metodická sonda
Název anglicky
Beginning teachers as specific informers about school climate and culture - methods comparison
Autoři
Vydání
1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací 14 konference ČAPV, s. 44-44, 2006
Nakladatel
Západočeská univerzita v Plzni
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00017672
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-7043-483-X
Klíčová slova anglicky
beginning teacher; school climate; school culture; interview; focus group; diary method
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 11. 2006 10:26, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
V originále
Příspěvek vychází z pojetí klimatu školy jako intersubjektivně percipovaného a reflektovaného prostředí školy. V tomto pojetí lze různé účastníky školy pojímat jako různé informátory poskytující informace o různých prvcích prostředí školy (v rámci svých zkušeností). Celková podoba klimatu je tak triangulována z výpovědí různých kategorií informátorů. Příspěvek porovnává dvě takové kategorie informátorů – začínající učitele (studenty na roční praxi) a jejich mentory, tj. zkušené učitele. Porovnání se týká oblastí prostředí či fungování školy, které tito informátoři reflektují či nereflektují. Výsledky tak odpovídají na otázku, co lze či nelze očekávat od těchto dvou kategorií informátorů. Výzkum je postaven na analýze reflektivních deníků a rozhovorů účastníků programu „klinický rok“, který je součástí studijního programu učitelství AJ na Univerzitě Pardubice.
Anglicky
The paper deals with the measurement of school climate as an intersubjectively perceived and reflected school environment. Different school participant may be viewed as informants able to provide us with different aspects of the school environment that they are familiar with. The whole of climate is then triangulated from the information from various categories of informers. The paper compares two such categories - beginning teachers and their mentors, i.e. experienced teachers. The copmarison aims at which aspects of school environment these informers reflect and which they do not. Three data collection methods are compared: structured interview, focus group and diaries.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|