D 2006

Specifika začínajících učitelů coby informátorů o klimatu a kultuře školy – metodická sonda

JEŽEK, Stanislav

Základní údaje

Originální název

Specifika začínajících učitelů coby informátorů o klimatu a kultuře školy – metodická sonda

Název anglicky

Beginning teachers as specific informers about school climate and culture - methods comparison

Autoři

JEŽEK, Stanislav (203 Česká republika, garant)
Kocurová Marie.

Vydání

1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací 14 konference ČAPV, s. 44-44, 2006

Nakladatel

Západočeská univerzita v Plzni

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00017672

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-7043-483-X

Klíčová slova anglicky

beginning teacher; school climate; school culture; interview; focus group; diary method

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 11. 2006 10:26, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek vychází z pojetí klimatu školy jako intersubjektivně percipovaného a reflektovaného prostředí školy. V tomto pojetí lze různé účastníky školy pojímat jako různé informátory poskytující informace o různých prvcích prostředí školy (v rámci svých zkušeností). Celková podoba klimatu je tak triangulována z výpovědí různých kategorií informátorů. Příspěvek porovnává dvě takové kategorie informátorů – začínající učitele (studenty na roční praxi) a jejich mentory, tj. zkušené učitele. Porovnání se týká oblastí prostředí či fungování školy, které tito informátoři reflektují či nereflektují. Výsledky tak odpovídají na otázku, co lze či nelze očekávat od těchto dvou kategorií informátorů. Výzkum je postaven na analýze reflektivních deníků a rozhovorů účastníků programu „klinický rok“, který je součástí studijního programu učitelství AJ na Univerzitě Pardubice.

Anglicky

The paper deals with the measurement of school climate as an intersubjectively perceived and reflected school environment. Different school participant may be viewed as informants able to provide us with different aspects of the school environment that they are familiar with. The whole of climate is then triangulated from the information from various categories of informers. The paper compares two such categories - beginning teachers and their mentors, i.e. experienced teachers. The copmarison aims at which aspects of school environment these informers reflect and which they do not. Three data collection methods are compared: structured interview, focus group and diaries.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti