D 2006

Možnosti a meze konkurence na české železnici

TOMEŠ, Zdeněk

Základní údaje

Originální název

Možnosti a meze konkurence na české železnici

Název anglicky

Limits of competition in railways

Autoři

Vydání

Pardubice, Rozvoj dopravních systémů osobní dopravy na prinicpech udržitelné mobility a přístupnosti, od s. 155-158, 4 s. 2006

Nakladatel

Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

80-7194-904-3

Klíčová slova anglicky

railway; competition

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 11. 2006 16:36, prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je posouzení možností a mezí konkurence na české železnici. Článek je založen na důsledné aplikaci mikroekonomické teorie konkurence na reálnou situaci české železnice. V rámci příspěvku je argumentováno, že podmínky českého železničního trhu v řadě parametrů neodpovídají teoretických předpokladům, za kterých je účinnost konkurence nejsilnější. Skutečné i potenciální působení konkurence na železnici je limitováno řadou specifických okolností, které jsou přítomny v tomto odvětví. Za těchto podmínek je možnost účinného působení konkurence sporná a lze vznést otázku, zda oddělení SŽDC a ČD bylo krokem správným směrem.

Anglicky

The paper aims to assess possibilities and limits of competition on the Czech rails. The paper applies microeconomic theory on the situation of Czech railways. The arguments is that Czech railways market is very different from theoretical perfect competition market. Both actual and potential scope of competition are strongly limited by specific factors present in the industry. The positive effects of competiton are insecure and the vertical unbundling may have not been the best policy.

Návaznosti

GA402/04/2128, projekt VaV
Název: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Grantová agentura ČR, Železniční doprava-institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie