NOVOTNÝ, Petr. Lidské zdroje, celoživotní učení a vzdělávání v pracovním a profesním kontextu (Human resources, lifelong learning and education in work-related and occupational context). Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, řada pedagogická. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2006, vol. 2006, U 11, p. 27-39. ISSN 1211-6971.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lidské zdroje, celoživotní učení a vzdělávání v pracovním a profesním kontextu
Name (in English) Human resources, lifelong learning and education in work-related and occupational context
Authors NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, řada pedagogická, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2006, 1211-6971.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00016545
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English human resources;lifelong learning;education
Tags Education, human resources, lifelong learning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 23/4/2013 15:32.
Abstract
Výzkumy vážící se k otázkám vzdělávání dospělých v České republice v poslední době ukazují, že pracovní a profesní kontext je rozhodující determinantou motivace a participace na vzdělávání. Text tyto kontextuální proměnné rekapituluje a pojmenovává sílu jejich vlivu na participaci dospělých na vzdělávání obecně na příkladu neformálního vzdělávání, a také ukazuje, jak se tyto vlivy mohou lišit u specifických skupin dospělých určených vzděláním, profesním zařazením, sektorem působení a pod. Empirická složka textu je založena na datech získaných dotazníkovým šetřením realizovaným v rámci projektu Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje (MPSV ČR).
Abstract (in English)
Recent research concerning adult education in the Czech Republic has shown that the crucial factor determinig motivation and participation in eduacation among adults is their job-related and occupational context. The text reviews the main variables of this context, also trying to idntify the strength of their impact on general adult participation in education on the example of non-formal education. It also shows how this impact may differ for specific groups of adult population defined by achieved level of aducation, work position, occupational sector etc. The author relates some asúects of this variability to the broader social and economic situation in Czech Republic and to important conceptual and developmental documents with both local and international validity. The empirical component of the text is based on data from a questionnaire survey completed as part of the project "Adult Education in Different Stages of the Life Cycle: priorities, opportunities and potential for development".
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 21/5/2024 22:39