2006
Nová náboženství jako příklad změny náboženského chování
LUŽNÝ, DušanZákladní údaje
Originální název
Nová náboženství jako příklad změny náboženského chování
Název česky
Nová náboženství jako příklad změny náboženského chování
Název anglicky
New religious movements as a case of change of religious behaviour
Autoři
LUŽNÝ, Dušan (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Olomouc, Výchova k občanství v rámci školního vzdělávacího programu se zaměřením na potírání rasové a národnostní nesnášenlivosti. od s. 57-69, 13 s. 2006
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00016049
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-244-1494-5
Klíčová slova anglicky
individualization; detraditionalization; new religions; convesion
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 6. 2007 17:56, prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
V originále
Nová náboženská hnutí, která začala ve významné míře působit v druhé polovině minulého století, jsou výrazem změněné situaci v oblasti náboženského život dneška. Mezi klíčové procesy, které tuto situaci vymezují jsou demonopolizace a pluralizace, detradicionalizace, privatizace a individualiazace. Za této situace je třeba přehodnotit způsoby přístupu k problému konverze a vytváření individuální identity, což se musí odrazit i ve změně nazírání na vztah mládeže a náboženství. Náboženskou konverzi je třeba chápat jako součást vytváření individuální biografie. Je nezbytné, aby se tento přístup odrazil ve způsobech, kterým základní a střední školy začleňují problematiku náboženství do svých osnov.
Anglicky
New religious movements, which started to be significantly active in the second half of last century, reflect the change of the situation in todays religious life. Crucial processes that define this situation are demonopolization and pluralizaiton, detraditionalization, privatization and individualization. In this situation, it is necessary to reevaluate attitudes towards conversion and creation of individual identity, which must be reflected also in the different way of viewing the relationship of young people towards religion. Religious conversion must be understood as part of creating individual biography. It is imperative that this attitude be reflected in manners of incorporating religious issues into the curricula of elementary and high schools.
Návaznosti
GA403/06/0574, projekt VaV |
|