J 2006

Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)

HLOUŠKOVÁ, Lenka a Milan POL

Základní údaje

Originální název

Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)

Název česky

Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)

Název anglicky

Adult Civic Education in the Czech Republic (Context, Participation, Offer and Participants)

Autoři

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant) a Milan POL (203 Česká republika)

Vydání

Studia Paedagogica, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Brno, Masarykova univerzita, 2006, 1211-6971

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/06:00016546

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

adult civic education; active citizenship; participation; participants

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 16:59, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Anotace

V originále

Text je zaměřen na občanské vzdělávání dospělých v neformálním sektoru vzdělávání v České republice. Autoři nejprve ukazují na vztah občanského vzdělávání a celoživotního učení a především s oporou o mezinárodní a národní strategické dokumenty prezentují občanské vzdělávání dospělých jako jeden z prostředků naplňování ideálu aktivního občanství. Poté se věnují těm datům z reprezentativního dotazníkového šetření výzkumu Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje, která se týkají účasti dospělých na aktivitách občanského vzdělávání, existující nabídky v této oblasti, a charakteristik účastníků občanského vzdělávání, jež srovnávají s některými charakteristikami ostatních respondentů výzkumu. Ukazuje se, že účast dospělých na aktivitách občanského vzdělávání je v českém prostředí velmi nízká, existující nabídka je někdy obtížně specifikovatelná. Dospělí účastnící občanského vzdělávání vykazují některé specifické charakteristiky oproti těm, kteří se těchto aktivit neúčastní. Specifika byla interpretována ve vztahu k pracovnímu uplatnění, hodnotám a postojům, zájmu účastníků učit se a poznávat nové věci. Nebyl prokázán vztah mezi účastí v aktivitách občanského vzdělávání dospělých a občanskou angažovaností.

Anglicky

The text deals with adult civic education in the non-formal education sector in the Czech Republic. The authors first point out the relation between civic education and lifelong learning and, above all, relying on international and national strategic documents, present adult civic education as one of the tools for implementing the idea of active citizenship. Having done this, they present those data from the representative questionnare survey "Adult education in various stages of the life cycle: priorities, opportunities and possibilities of development" that concern participation of adults in civic education activities, the existing offer in this domain, and characteristics of adult education participants, which they compare against some charakteristics of other respondents included in the survey.

Návaznosti

1J017/04-DP2, projekt VaV
Název: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Vzdělávání dospělých v různých fázích životních cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje