2006
Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)
HLOUŠKOVÁ, Lenka a Milan POLZákladní údaje
Originální název
Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)
Název česky
Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)
Název anglicky
Adult Civic Education in the Czech Republic (Context, Participation, Offer and Participants)
Autoři
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant) a Milan POL (203 Česká republika)
Vydání
Studia Paedagogica, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Brno, Masarykova univerzita, 2006, 1211-6971
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00016546
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
adult civic education; active citizenship; participation; participants
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 16:59, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.
V originále
Text je zaměřen na občanské vzdělávání dospělých v neformálním sektoru vzdělávání v České republice. Autoři nejprve ukazují na vztah občanského vzdělávání a celoživotního učení a především s oporou o mezinárodní a národní strategické dokumenty prezentují občanské vzdělávání dospělých jako jeden z prostředků naplňování ideálu aktivního občanství. Poté se věnují těm datům z reprezentativního dotazníkového šetření výzkumu Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje, která se týkají účasti dospělých na aktivitách občanského vzdělávání, existující nabídky v této oblasti, a charakteristik účastníků občanského vzdělávání, jež srovnávají s některými charakteristikami ostatních respondentů výzkumu. Ukazuje se, že účast dospělých na aktivitách občanského vzdělávání je v českém prostředí velmi nízká, existující nabídka je někdy obtížně specifikovatelná. Dospělí účastnící občanského vzdělávání vykazují některé specifické charakteristiky oproti těm, kteří se těchto aktivit neúčastní. Specifika byla interpretována ve vztahu k pracovnímu uplatnění, hodnotám a postojům, zájmu účastníků učit se a poznávat nové věci. Nebyl prokázán vztah mezi účastí v aktivitách občanského vzdělávání dospělých a občanskou angažovaností.
Anglicky
The text deals with adult civic education in the non-formal education sector in the Czech Republic. The authors first point out the relation between civic education and lifelong learning and, above all, relying on international and national strategic documents, present adult civic education as one of the tools for implementing the idea of active citizenship. Having done this, they present those data from the representative questionnare survey "Adult education in various stages of the life cycle: priorities, opportunities and possibilities of development" that concern participation of adults in civic education activities, the existing offer in this domain, and characteristics of adult education participants, which they compare against some charakteristics of other respondents included in the survey.
Návaznosti
1J017/04-DP2, projekt VaV |
|