2006
K obrazu ideálního panovníka v Kosmově kronice
ŠVANDA, LiborZákladní údaje
Originální název
K obrazu ideálního panovníka v Kosmově kronice
Název česky
K obrazu ideálního panovníka v Kosmově kronice
Název anglicky
To the Model of a Perfect Prince in Cosmas' Chronicle
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, Querite primum regnum Dei. Sborník příspěvků k poctě Jany Nechutové, od s. 211-221, 11 s. Jubilejní sborník, 2006
Nakladatel
Matice moravská, MU Brno
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-86488-35-7
Klíčová slova anglicky
Praise; Latin Literature; Middle Ages; Cosmas; Chronicle; Encomium
Štítky
Změněno: 5. 3. 2010 12:37, Mgr. Libor Švanda, Ph.D.
V originále
Pojetí křesťanského panovníka spojuje Kosmovu kroniku s knížecími zrcadly karolinské renesance. Autor se snaží formulovat základní prvky Kosmova pojetí ideálního vládce na základě jeho líčení knížete Břetislava I., kde je kníže podán jako vzor a inspirace pro své následovníky. Literární vzor Kosmova konceptu můžeme najít už v 9. století v západní Evropě, např. v díle Sedulia Scota "Liber de rectoribus christianis". Líčení panovníka jako božího vyvoleného, který ve spolupráci s církví vede svěřený křesťanský lid, naznačuje, že karolinský koncept ideálního vladaře byl živý minimálně ještě v 11. století.
Anglicky
General conception of a Christian ruler is a feature which connects Cosmas' Chronicle (1125) with so called specula principis of the Carolingian Renaissance. The contribution deals with the idea of a perfect prince within the frame of Cosmas' description of prince Břetislav I. The author of Chronica Boemorum shows him as an ideal who should inspire future Bohemian princes. The literary basis of this concept was formed during the Carolingian age – we can find similar characteristics for instance in the work of Sedulius Scotus called "Liber de rectoribus christianis" (9th century). Such ruler derives his power from God and is first of all a "minister Dei", who (together with the church) fulfils God's will and leads the commended people. As Cosmas' direct knowledge of Sedulius work is not likely, the accentuation of identical princely qualities suggests that the Carolingian concept of a perfect ruler was still alive in the 11th century.
Návaznosti
MSM0021622426, záměr |
|