D 2006

Metody cizojazyčné výuky podporující princip autonomie žáka

HANUŠOVÁ, Světlana a Tamara VÁŇOVÁ

Základní údaje

Originální název

Metody cizojazyčné výuky podporující princip autonomie žáka

Název anglicky

Foreign language teaching methods supporting the principle of learner autonomy

Autoři

HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí) a Tamara VÁŇOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Sborník z konference Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka, od s. 100 -108, 9 s. 2006

Nakladatel

PdF MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/06:00016092

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-210-4164-1

Klíčová slova anglicky

foreign language teaching; methods; learner autonomy

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2014 06:52, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Anotace

V originále

Koncept autonomie žáka, definované jako je poměrně spolehlivým kritériem, které odlišuje moderní metody od tradičních. Zatímco tradiční metody se zaměřují na učitele a vyučování (teaching), moderní metody obracejí pozornost k žákovi a učení se (learning) a zdůrazňují žákovu odpovědnost za vlastní učení – tedy autonomii.

Anglicky

The concept of learner autonomy can be seen as a relatively reliable criterion distinguishing modern methods from traditional ones. Traditional methods (grammar-translation method, direct method, audio-lingual method) differed from each other in many respects. However, none of them ever challenged the principle of the teacher s dominance in the teaching and learning process. The first method that brought a major change in the role of the learner was Silent Way. Even though its use today is very limited, its role in inspiring the mainstream communicative approach in the area of learner roles and learner autonomy is undeniable. Other alternative methods of the 1960s also enhanced the role of the learner and his autonomy (e.g. TPR, Community Language Learning), the only exception being Suggestopaedia, which promoted different principles, especially the infantilization of the learner. Nowadays, the communicative approach and similar modern approaches (Task-Based Approach, Lexical Approach, Strategy-Based Instruction) exploit the principle of learner autonomy to the full. However, this does not remove the burden off the teacher, who becomes responsible for learner training and the support of learner autonomy.

Návaznosti

GA406/05/2107, projekt VaV
Název: Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka
Investor: Grantová agentura ČR, Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka