2006
Metody cizojazyčné výuky podporující princip autonomie žáka
HANUŠOVÁ, Světlana a Tamara VÁŇOVÁZákladní údaje
Originální název
Metody cizojazyčné výuky podporující princip autonomie žáka
Název anglicky
Foreign language teaching methods supporting the principle of learner autonomy
Autoři
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí) a Tamara VÁŇOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Sborník z konference Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka, od s. 100 -108, 9 s. 2006
Nakladatel
PdF MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/06:00016092
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
80-210-4164-1
Klíčová slova anglicky
foreign language teaching; methods; learner autonomy
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2014 06:52, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Koncept autonomie žáka, definované jako je poměrně spolehlivým kritériem, které odlišuje moderní metody od tradičních. Zatímco tradiční metody se zaměřují na učitele a vyučování (teaching), moderní metody obracejí pozornost k žákovi a učení se (learning) a zdůrazňují žákovu odpovědnost za vlastní učení – tedy autonomii.
Anglicky
The concept of learner autonomy can be seen as a relatively reliable criterion distinguishing modern methods from traditional ones. Traditional methods (grammar-translation method, direct method, audio-lingual method) differed from each other in many respects. However, none of them ever challenged the principle of the teacher s dominance in the teaching and learning process. The first method that brought a major change in the role of the learner was Silent Way. Even though its use today is very limited, its role in inspiring the mainstream communicative approach in the area of learner roles and learner autonomy is undeniable. Other alternative methods of the 1960s also enhanced the role of the learner and his autonomy (e.g. TPR, Community Language Learning), the only exception being Suggestopaedia, which promoted different principles, especially the infantilization of the learner. Nowadays, the communicative approach and similar modern approaches (Task-Based Approach, Lexical Approach, Strategy-Based Instruction) exploit the principle of learner autonomy to the full. However, this does not remove the burden off the teacher, who becomes responsible for learner training and the support of learner autonomy.
Návaznosti
GA406/05/2107, projekt VaV |
|