J 2006

Feminismus a sexuální výchova

JARKOVSKÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Feminismus a sexuální výchova

Název česky

Feminismus a sexuální výchova

Název anglicky

Faminism and sex education

Autoři

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant)

Vydání

Gender, rovné příležitosti, výzkum, Praha, Gender & sociologie, Sociologický ústav, 2006, 1213-0028

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00016113

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

sexual education; gender inequality; gender socialization

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 6. 2007 09:57, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek předkládá analýzu hodin sexuální výchovy jako jeden z výstupů etnograqfického výzkumu, který byl autorkou uskutečněn v šesté třídě základní školy a který byl zaměřen na genderové aspekty vzdělávání. Obecně se má za to, že sexuální výchova je více záležitostí dívek než chlapců, že dívky se o téma více zajímají a jsou do něho více vtaženy. Autorka tvrdí, že toto přesvědčení je mýtus a ukazuje jak diskurzivní praktiky sexuální výchovy ve škole ponechávají divky mimo diskurz, umlčují je a způsobují, že se zapojují do diskuse ještě méně než v jiných vyučovacích předmětech. Autorka uvádí, že sexuální výchova, která není podrobena reflexi z hlediska genderové rovnosti, reprodukuje genderovou hierarchii a přispívá k vpisování genderových nerovností do těl chlapců a dívek. Navrhuje zahrnutí feministické reflexe do sexuální výchovy tak, aby bylo možno vytvořit genderově citlivé kurikulum sexuální výchovy.

Anglicky

The article introduces a particular outcome of an ethnographic research that was conducted in the 6th grade of elementary school and which focused on gender aspects of education. It presents the analysis of sexual education. It is believed that sexual education is more a „girls' thing“, that girls are more concerned about the topic and are more involved. The author reveals this believe is a myth and shows how the discursive practices leave the girls out of the discourse and make them more silent and less involved in the discussion than in any other subjects in school. The author argues that sexual education, which is not gender sensitive and is not reflecting gender inequalities, is reproducing gender hierarchy and contributes to inscription the gender inequality into girls' and boys' bodies. She suggests that inclusion of feminist reflection into sexual education and especially the deconstruction of normative heterosexuality and deconstruction of the concept of sex as primarily procreative would help to create a gender sensitive sexual education curriculum and would help girls and boys to create a freer sexual subjectivity not burdened by gender stereotypes.

Návaznosti

GA403/06/0067, projekt VaV
Název: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy