D 2006

A Model of School Culture Development

HLOUŠKOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

A Model of School Culture Development

Název česky

Model rozvoje kultury školy

Autoři

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, Dealing with Diversity a Key Issue for Educational Management, od s. 61-64, 4 s. 2006

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/06:00017862

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-210-4090-4

Klíčová slova anglicky

school culture; school culture developmet

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2010 16:56, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Anotace

V originále

My model of school culture development is based on the analysis of research reports or information on studies in school culture as published in the last ten years or so. The analysis of the studies was instigated by the question of how researchers construct the subject of their research, namely school culture. In turned out that two ways of cunstructing school culture can be identified: school culture is either seen through ideas about school the school has its culture, or is constructed upon contemplations on culture the school as culture. My model of school culture development combines both options, pointing out that school culture development must take into consideration both the ideas about the school as a whole (including its specific way of life) and the typical characteristics of its operation (activities, shared meanings and values, ideas and constructs). The model can be characterized as cyclic, with the following phases: diagnosis and reflection of the actual situation, planning, implementation and institutionalization, and evaluation.

Česky

Model rozvoje kultury školy vychází z analýzy výzkumných zpráv nebo sdělení o výzkumech na téma kultury školy, které byly publikovány zhruba v posledních deseti letech. Analýza výzkumů; byla vedena otázkou: jak výzkumníci konstruují předmět svého výzkumu - kulturu školy. Ukázalo se, že lze identifikovat dva způsoby konstruování kultury školy. Kultura školy je vnímána buď na základě představ o škole a to jako škola má kulturu, nebo je konstruována na základě uvažování o kultuře a tp jako škola jako kultura. Model rozvoje kultury školy spojuje obě varianty a zdrazuje, že při rozvoji kultury školy je nutné brát v úvahu jak představy o škole jako celku včetně jejího specifického způsobu života), tak typické charakteristiky jejího fungování (činnosti, sdílené významy a hodnoty, představy a konstrukty). Model můžeme charakterizovat jako cyklický model s následujícími fázemi: impulz ke změně, diagnóza a reflexe daného stanu, plánování, implementace a institucionalizace, evaluace.

Návaznosti

GA406/01/1078, projekt VaV
Název: Kultura české školy a strategie jejího rozvoje
Investor: Grantová agentura ČR, Kultura české školy a strategie jejího rozvoje