2006
Epistemologie a "objektivita" sociálně-vědného poznání
CÍSAŘ, OndřejZákladní údaje
Originální název
Epistemologie a "objektivita" sociálně-vědného poznání
Název česky
Epistemologie a "objektivita" sociálně-vědného poznání
Název anglicky
Epistemology and "objectivity" in social science
Autoři
CÍSAŘ, Ondřej (203 Česká republika, garant)
Vydání
Mezinárodní vztahy, Praha, Ústav mezinárodních vztahů, 2006, 0323-1844
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00017867
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
epistemology; objectivity; social science; international relations; positivism; realism; normative theories
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 17. 6. 2007 05:27, prof. PhDr. Ing. Ondřej Císař, Ph.D.
V originále
Text představuje kritický komentář diskuse mezi M. Loužkem a P. Drulákem. Hlavní argument první sekce příspěvku tvrdí, že objektivita sociálně-vědného poznání – na rozdíl od toho, co si myslí Marek Loužek – nevyrůstá z naivního prohlášení jedné partikulární teorie za držitele skutečné pravdy. Jediná možná cesta, jak se v našem pluralitním a komplexním světě alespoň přiblížit objektivitě poznání, je umožnit diskusi různých teoretických pozic mezi sebou. Další sekce jsou věnovány diskusi dichotomie mezi pozitivismem a normativismem, kterou Loužek nesprávně zavádí.
Anglicky
The article presents a critical commentary on the debate between M. Loužek and P. Drulák. First, in direct contradiction to Loužek's position, the article argues that "objectivity" in social science is not based on the dogmatic belief in the ability of a particular theory to seize the "truth" of the world-out-there. Rather, the only way to approach the ideal of objectivity in our plural and complex world is to facilitate the open debate among different theoretical positions. Further, the article discusses the dichotomy between positivism and normativism introduced by Loužek. This dichotomy is artificially created; realism is no less "normatively-oriented" than are the alternative paradigms in the theory of international relations.