EIBL, Otto. Předvolební průzkumy a jejich možný dopad na chování aktérů politické soutěže (Pre-election polls and their possible impact on behavior of parties, candidates and voters). In ČALOUD, Dalibor, Tomáš FOLTÝN, Vlastimil HAVLÍK and Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006, p. 89-107. ISPO FSS MU, Svazek č. 5. ISBN 80-7325-108-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Předvolební průzkumy a jejich možný dopad na chování aktérů politické soutěže
Name (in English) Pre-election polls and their possible impact on behavior of parties, candidates and voters
Authors EIBL, Otto (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006, p. 89-107, 19 pp. ISPO FSS MU, Svazek č. 5, 2006.
Publisher Centrum pro studium demokracie a kultury
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50601 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00017893
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-7325-108-6
Keywords in English parliamentary elections 2006; Czech Republic; pre-election polls; voting behavior
Tags Czech Republic, parliamentary elections 2006, pre-election polls, voting behavior
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Otto Eibl, Ph.D., učo 65581. Changed: 17/6/2009 13:27.
Abstract
Příspěvek na pozadí předvolební reality roku 2006 popisuje možné dopady zveřejňování výsledků průzkumů veřejného mínění na chování aktérů politické soutěže: Optikou voličů jde zejména o psychologické efekty týkající se váhy každého jednoho hlasu, optikou politických stran jde pak o míru aktivního zapojení průzkumů do vlastních předvolebních strategií. Příspěvek zároveň upozorňuje na fakt, že pro správnou interpretaci a pochopení v médiích prezentovaných dat je nutné zasadit je to do širšího kontextu socio-politické reality a alespoň minimálně se seznámit s metodologií prováděného měření.
Abstract (in English)
The purpose of presented text is to discuss the question of possible impact of publication of pre-election polls on parties, candidates (efforts of competitive parties to control and to influence publicized poll results) and voters (impact related to psychological strength of every single voice) behavior. The text simultaneously highlights the risk of misunderstanding of publicized data when the broader context of co-temporary political situation and/nor the methodology of the survey is unknownfor the readers.
Links
MSM0021622407, plan (intention)Name: Politické strany a reprezentace zájmů v soudobých evropských demokraciích
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Political Parties and The Representation of Interests in Contemporary European Democracies
PrintDisplayed: 30/4/2024 14:15