D 2006

Can interactive discourse items contribute to the coherence of spoken discourse?

POVOLNÁ, Renata

Základní údaje

Originální název

Can interactive discourse items contribute to the coherence of spoken discourse?

Název česky

Mohou interaktivni diskurzní částice přispět ke koherenci mluveného diskurzu?

Autoři

POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant)

Vydání

Slovensko, Nitra, Mačura, M., Miššíková, G. (eds) Trends and Perspectives, 1st Nitra Conference on Discourse Studies, od s. 117-128, 12 s. 2006

Nakladatel

Department of English and American Studies. Faculty of Arts. Constantine the Philosopher University in Nitra.

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/06:00017929

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-8094-029-0

Klíčová slova anglicky

interactive discourse items - coherence - spoken interaction - speech situation - discourse function

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 6. 2007 22:05, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.

Anotace

V originále

The contribution indicates that interactive discourse items contribute to the coherence of spoken discourse because they perform functions in spoken interaction which they do not have in the written variety of the language. Owing to these functions, they are important for the smooth flow of spoken interaction. They facilitate the hearers understanding and interpretation of what the current speaker wants to convey and thus participate in establishing coherent discourse. However, there are some differences in the way coherence is achieved in different genres of spoken English, which is reflected in the function interactive D-items perform and in their frequency. These differences are influenced above all by the overall character of the speech situation in a given genre, in which the entire situational context plays a crucial role.

Česky

Příspěvek ukazuje, že interaktivní diskurzní částice příspívají v vytváření koherence v mluveném diskurzu, protože v něm plní diskurzní funkce, které nemají v psané podobě jazyka. Díky diskurzním funkcím jsou důležité pro hladký průběh mluvené interakce. Zajišťují totiž posluchači porozumění a správnou interpretaci toho, co mu chce mluvčí v daném okamžiku sdělit, a tak přispívají k vytváření koherentního diskurzu. Nicméně koherence je dosahováno různě v různých žánrech mluvené angličtiny, což se odráží ve frekvenci a funkci jednotlivých interaktivních částic. Tyto rozdíly jsou ovlivněny především celkovým charakterem dané komunikativní situace, v níž důležitou roli hraje kontext.