VLČKOVÁ, Kateřina. Evaluace strategií učení v osvojeném kurikulu vzdělávací oblasti (cizí) jazyk a jazyková komunikace na konci základního vzdělávání (zpráva z výzkumu) (Assesment of foreign language learning strategies at the end of compulsory education in the Czech Republic). In MAŇÁK, Josef and Tomáš JANÍK. Problémy kurikula základní školy. 1st ed. Brno: MU, 2006, p. 140-147. ISBN 80-210-4125-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Evaluace strategií učení v osvojeném kurikulu vzdělávací oblasti (cizí) jazyk a jazyková komunikace na konci základního vzdělávání (zpráva z výzkumu)
Name (in English) Assesment of foreign language learning strategies at the end of compulsory education in the Czech Republic
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Problémy kurikula základní školy, p. 140-147, 8 pp. 2006.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/06:00018129
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-210-4125-0
Keywords in English foreign language; learning strategies; assessment; compulsory education
Tags assessment, compulsory education, foreign language, learning strategies
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 17/5/2007 17:18.
Abstract
Strategie učení cizímu jazyku představují hlavní složku klíčové kompetence k učení stanovené v rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. Úroveň rozvoje používání strategií učení byla zjišťována u 2384 žáků 9. ročníků základních škol v ČR, tedy na konci evaluačního období (konec povinné školní docházky, ukončení základního vzdělávání). Žáci stra-tegie používají nesystematicky, pouze někdy. Mezi nepoužívané strategie patří zejména paměťové strategie. Většina žáků v 9. třídách se učí pouze jeden cizí jazyk, a to angličtinu a většina žáků tento jazyk také preferuje. Angličtinu se také většina žáků začala učit jako první cizí jazyk.
Abstract (in English)
Foreign language learning strategies are the main part of the key competency for learning. The use of the learning strategies was investigated at the end of compulsory education, e.g. at the end of elementary education in the Czech Republic. The SILL inventory (Oxford 1990) was applied. Most of the pupils learned English and English was their preferred language. The first language they started to learn was English too, mostly at the age of 9 - 10. The foreign language learning strategies were used only sometimes, not systematically by the pupils at the age of 15 – 16. Before all they did not use efficient memory strategies, which are very important for foreign language acquisition.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 26/5/2024 08:34