2007
Assessing the use of foreign language learning strategies and their effectiveness at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic
VLČKOVÁ, KateřinaZákladní údaje
Originální název
Assessing the use of foreign language learning strategies and their effectiveness at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic
Název česky
Evaluace používání strategií učení cizímu jazyku a jeich efektivity na gymnáziích v ČR (zpráva z výzkumu)
Autoři
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Budapest, Hungary, EARLI Conference 28.8. až 1.9.2007, Developing Potentials for Learning, od s. 264-264, 4 s. 2007
Nakladatel
University of Szeged, Eötvös Loránd University, Hungarian Academy of Science
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Maďarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00021826
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-963-482-837-2
Klíčová slova anglicky
Learning strategies; second language acquisition; secondary schools
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 6. 2008 17:55, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
The use and effectiveness of foreign language learning strategies (FLLS) was assessed by SILL inventory constructed on the basis of Oxford FLLS taxonomy (1990) at upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic. The article describes using of 85 strategies: direct (memory strategies, cognitive, compensation strategies) and indirect strategies (metacognitive, affective, social). The strategies were used at average only seldom. 40% of the SILL strategies are not used at all, 85% are used not enough. Direct strategies were significantly more used than indirect strategies. The significantly most used group of strategies were compensatory strategies, the least used were affective and memory strategies. Half of the 606 learners were not interested how to learn effectively or better, most of them do not have goals in learning and do not plan learning. From the 85 strategies only 46 was found to correlate with some of the indicators of learning effectiveness. In addition 87% of these 46 strategies are less used, whereas 26% from these 46 strategies are very seldom or never used. The most effective group was cognitive strategies. In the regression model the strategies explain quite well and significantly the grade at school and the proficiency, the model is better if we include some other variables like motivation, stay abroad, and teacher). A significantly positive effect of teacher on learning strategies was found.
Česky
Používání strategií učení cizím jazyku a jejich efektivita byla zjišťována na gymnáziích v Brně pomocí inventáře SILL a klasifikace strategií učení dle Oxfordové (1990). Popisováno je používání 85 strategií: přímých strategií (paměťových, kognitivních, kompenzačních) a nepřímých strategií (metakognitivních, sociálních a afektivních). Zkoumané strategie jsou průměrně používány spíše zřídka. 40% strategií není používáno vůbec, 85% strategií není používáno dostatečně. Přímé strategie jsou používány signifikantně více než nepřímé. Nejvíce používány jsou kompenzační strategie, nejméně afektivní a paměťové strategie. Polovina z 606 respondentů uváděla, že se nezajímá o to, jak se učit efektivněji a lépe, většina z nich neuváděla cíle v učení se jazyku a neplánovala učení. Z 85 strategií 46 korelovalo s některým z indikátorů efektivity učení. 87% z těchto 46 strategií bylo používáno málo, přičemž necelá třetina z těchto 46 strategií byla používána zřídka nebo nikdy. Nejvíce efektivní skupinou byly kognitivní strategie. V regresním modelu strategie relativně dobře vysvětlují známku z jazyka a celkovou znalost jazyka, model se zlepšuje pokud zahrneme další proměnné jako motivaci, pobyt v zahraniční, učitele. Statisticky významný je vliv učitele na používání strategií.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|