J 2006

Estetika dezinfekce. Film, sport a hygiena v české kultuře 20. let 20. století

ČESÁLKOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Estetika dezinfekce. Film, sport a hygiena v české kultuře 20. let 20. století

Název anglicky

The Aesthetics of Disinfection. Film, Sport and Hygiene in Czech Culture during 1920s

Autoři

ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant)

Vydání

Iluminace, 2006, 0862-397X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/06:00018229

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

film; sport in film; hygiene in film
Změněno: 24. 6. 2007 12:50, doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.

Anotace

V originále

Idea sportu jako celospolečensky významného druhu činnosti, doprovázená kultem tělesné atraktivity, štíhlosti a zdraví měla své kořeny již v šedesátých letech devatenáctého století, kdy se, tehdy ještě v rámci rakousko-uherské monarchie, začínaly organizovaně rozvíjet nejrůznější druhy kolektivních i individuálních aktivit, zakládaly se různé druhy sportovních spolků sdružujících příznivce různých sportovních disciplín, průmyslové závody i soukromé firmy se začínaly specializovat na výrobu sportovních nářadí a pomůcek, utvářely se kánony sportovní módy inspirované zahraniční praxí a podobně. Na počátku dvacátého století, nejvíce pak v období po první světové válce, v období vzniku samostatné Československé republiky se základní principy sportovní logiky výrazně promítly do formování etických i estetických kritérií. Kulturní význam obecného fenoménu čistoty se netýkal výhradně nároků hygienických, zdravého stravování či bydlení; naopak významně ovlivnil také dobové chápání uměleckého díla. Ačkoli klíčové prvky dezinfekční poetiky formulovány jako koherentní programové prohlášení, vystupují z heterogenní mozaiky dobových písemností – básní, novel, kulturních komentářů, publicistických glos, esejů, recenzí ale například i drobných zpráv – jako do značné míry jako vnitřně uspořádaný soubor estetických požadavků. Médium filmu jevilo se prismatem této estetiky ve své esenciální mechaničnosti ideálním zprostředkovatelem dezinfekčních hodnot. Dobová kulturní kritika spatřovala adekvátní filmové ztvárnění dezinfekční estetiky v dynamické montáži syžetu založeného na dramatické akci, která upřednostňuje pohybové, sportovní jednání a fyzicky zdatnému herci umožňuje dokonalou volnost pohybu v nedekorativních, jednoduchých kulisách.

Anglicky

The study stresses on the idea of the cultural significance of the universal phenomenon of cleanliness, which was in the period of 1920s understood not only as a matter of hygiene, healthy eating or healthy living. It alson considerably influenced period understanding of the art work.