ČESÁLKOVÁ, Lucie. Estetika dezinfekce. Film, sport a hygiena v české kultuře 20. let 20. století. Iluminace. 2006, roč. 18, č. 1, s. 85-98. ISSN 0862-397X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Estetika dezinfekce. Film, sport a hygiena v české kultuře 20. let 20. století
Název anglicky The Aesthetics of Disinfection. Film, Sport and Hygiene in Czech Culture during 1920s
Autoři ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant).
Vydání Iluminace, 2006, 0862-397X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/06:00018229
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky film; sport in film; hygiene in film
Štítky film, hygiene in film, sport in film
Změnil Změnila: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D., učo 64587. Změněno: 24. 6. 2007 12:50.
Anotace
Idea sportu jako celospolečensky významného druhu činnosti, doprovázená kultem tělesné atraktivity, štíhlosti a zdraví měla své kořeny již v šedesátých letech devatenáctého století, kdy se, tehdy ještě v rámci rakousko-uherské monarchie, začínaly organizovaně rozvíjet nejrůznější druhy kolektivních i individuálních aktivit, zakládaly se různé druhy sportovních spolků sdružujících příznivce různých sportovních disciplín, průmyslové závody i soukromé firmy se začínaly specializovat na výrobu sportovních nářadí a pomůcek, utvářely se kánony sportovní módy inspirované zahraniční praxí a podobně. Na počátku dvacátého století, nejvíce pak v období po první světové válce, v období vzniku samostatné Československé republiky se základní principy sportovní logiky výrazně promítly do formování etických i estetických kritérií. Kulturní význam obecného fenoménu čistoty se netýkal výhradně nároků hygienických, zdravého stravování či bydlení; naopak významně ovlivnil také dobové chápání uměleckého díla. Ačkoli klíčové prvky dezinfekční poetiky formulovány jako koherentní programové prohlášení, vystupují z heterogenní mozaiky dobových písemností – básní, novel, kulturních komentářů, publicistických glos, esejů, recenzí ale například i drobných zpráv – jako do značné míry jako vnitřně uspořádaný soubor estetických požadavků. Médium filmu jevilo se prismatem této estetiky ve své esenciální mechaničnosti ideálním zprostředkovatelem dezinfekčních hodnot. Dobová kulturní kritika spatřovala adekvátní filmové ztvárnění dezinfekční estetiky v dynamické montáži syžetu založeného na dramatické akci, která upřednostňuje pohybové, sportovní jednání a fyzicky zdatnému herci umožňuje dokonalou volnost pohybu v nedekorativních, jednoduchých kulisách.
Anotace anglicky
The study stresses on the idea of the cultural significance of the universal phenomenon of cleanliness, which was in the period of 1920s understood not only as a matter of hygiene, healthy eating or healthy living. It alson considerably influenced period understanding of the art work.
VytisknoutZobrazeno: 10. 8. 2024 14:18