ŠIŠLÁKOVÁ, Monika. Podmínky výchovy v romských sociálně vyloučených rodinách a prevence delikvence romských adolescentů (Conditions of Education in Socially Excluded Romany Families and Prevention of Romany Youth Delinquency). Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2005, vol. 2005, No 4, p. 68-84. ISSN 1213-6204.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podmínky výchovy v romských sociálně vyloučených rodinách a prevence delikvence romských adolescentů
Name in Czech Podmínky výchovy v romských sociálně vyloučených rodinách a prevence delikvence romských adolescentů
Name (in English) Conditions of Education in Socially Excluded Romany Families and Prevention of Romany Youth Delinquency
Authors ŠIŠLÁKOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Sociální práce/ Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2005, 1213-6204.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00020129
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English conditions of education; socially excluded Romany families; living situation; delinquent behaviour; Romany youth
Tags conditions of education, delinquent behaviour, Living situation, Romany youth, socially excluded Romany families
Changed by Changed by: doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D., učo 11547. Changed: 10/1/2007 11:44.
Abstract
Autorka odpovídá na otázku: "Přispívají podmínky výchovy v sociálně vyloučených romských rodinách k potenciálnímu delikventímu chování romské mládeže?" Studie vychází ze 17 kvalitativních rozhovorů s prefesionály, kteří pracují se sociálně vyloučenými romskými dětmi a jejich rodinami. Teoretickými východisky jsou koncepty: (1)sociální exkluze; (2)životní situace; (3)delikvence mládeže. Stať je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu zaměřeného na analýzu různých aspektů životní situace sociálně vyloučených romských rodin, cílem je formulovat adekvátní strategie sociální práce pro překonání romské sociální exkluze.
Abstract (in English)
In this issay, author explore the question: "Are the conditions of education in socially excluded Romany families contribute to potentional delinquent behaviour of Romany youth?" The study is based on 17 qualitative interviews with professionals who are involved in working with socially excluded Romany children and their families. A theoretical background of study proceeds from the following concepts: (1)social exclusion; (2)living situation; (3)youth delinquency. The study is part of a larger research project aimed at analyzing different aspects of the living situation of socially excluded Romany families, with the goal to formulate adequate social work strategies to battle Romany social exclusion.
Links
GA403/03/1007, research and development projectName: Sociální exkluze a inkluze v české společnosti
Investor: Czech Science Foundation, Social Exclusion and Social Inclusion in the Czech Society
PrintDisplayed: 27/4/2024 04:56