2006
Adult Education in the Czech Republic - who participates and why
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠICZákladní údaje
Originální název
Adult Education in the Czech Republic - who participates and why
Název česky
Vzdělávání dospělých v ČR - kdo participuje a proč
Autoři
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant) a Ladislav RABUŠIC (203 Česká republika)
Vydání
Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2006, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.128
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00016556
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000244103400005
Klíčová slova anglicky
adult education; life-long learning; formal education; non-formal education;
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 6. 2009 18:04, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
V originále
Adult education as a part of lifelong learning is nowadays the topic emphasised in all documents concerning educational policy, employment policy, and human resources development in the Czech Republic. Older empirical data indicate, however, that the participation of the Czech adult population in programmes of adult learning is not very common. The aim of this article, which is based on a special representative survey, Adult Learning 2005, is to confront how far Czech reality is from the ideal concepts of lifelong learning and a learning society. The authors pursue three questions: 1) To what extent is it true that education in the Czech Republic is a lifelong affair? 2) Does education of this kind occur on both a formal and non-formal level? 3) Do the Czechs engage in lifelong education, regardless of age, attained level of education, gender, and occupational status? Empirical data reveal that, despite the fact that Czech educational authorities give formal support to adult education, reality in the field is somewhat different. Education in the Czech Republic is still not lifelong; if it exists it occurs mainly within the framework of non-formal education, and only higher educated people and those with some experience in adult education participate in it.
Česky
Vzdělávání dospělých jako součást celoživotníhgo učení je v současné době tématem, který se objevuje v mnoha dokumentech týkajících se české vzdělanostní politiky, politiky zaměstnanosti nebo rozvoje lidských zdrojů. Dosvadní emprická data naznačují, že účast české populace na vzdělávání dospělých není příliš intenzivní. Cílem toho článku, který je založen na datech z reprezentativního výzkumu české dospělé populace z roku 2005, je konfrontace české reality s ideálními koncepty celoživotního učení a vzdělanostní společnosti. Článek hledá odppovědi na tři otázky: 1) Do jaké míry platí, že vzdělávání dospělých je v ČR skutečně celoživotní záležitost? 2) Pokud vzdělávání dospělých existuje, má charakter vzdělávání formálního nebo neformálního? 3)Participují čeští občané na vzdělávání dospělých bez ohledu na svůj věk, úroveň jejich dosaženého vzdělání, pohlaví a zaměstnanencký status? Empirická data ukazují, že navzdory tomu, že české vzdělávací autority formálně vzdělávání dospělých podporují, realita je stále odlišná. Vzdělávání stále není v ČR celoživotní; pokud existuje, pak se děje v rámci vzdělání neformálního a participují na něm především lidé s vyšším vzděláním a pak také ti, kdo už nějakou zkušenost s celoživotním vzděláváním učinili.
Návaznosti
1J017/04-DP2, projekt VaV |
|