J 2006

Pravda očima pragmatika

ŠÍP, Radim

Základní údaje

Originální název

Pravda očima pragmatika

Název česky

Pravda očima pragmatika

Název anglicky

Truth from the Pragmatic Point of View

Autoři

ŠÍP, Radim (203 Česká republika, garant)

Vydání

Organon F, Bratislava, AVSR, 2006, 1335-0668

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/06:00031835

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

UT WoS

000242023300003

Klíčová slova anglicky

Realism; Pragmatism; Relativism; the Pragmatic theory of truth; the Pragmatic theory of knowledge; the Pragmatic metaphysics

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 7. 2009 11:10, doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie vznikla v rámci výzkumu Středoevropského pragmatického fóra, který řeší problematiku pragmatického pojetí poznání, konstituce já, společnosti a demokracie. Vysvětluje, proč hlavní současné filozofické proudy nerozumějí pragmatické teorii pravdy, poznání a její metafyzice a proč je pokřivují. Současně je v článku ukázáno, proč je korespondenční teorie pravdy a poznání tak mocná a zdánlivě přesvědčivá, přestože tyto teorie nejsou schopny náležitě vysvětlit a obhájit pojmy "korespondence", "adekvátnost", "reference" a "(náležitá)konstrukce", a to i přesto, že se jedná strukturní termíny. Důvodem je skutečnost, že naše okcidentální společnosti internalizovaly arbitrární mýtus "pravého světa" - mýtus, který zakládá tradici evro-amerického myšlení.

Anglicky

The paper is part of a big research of pragmatic conception of knowledge, constitution of the Self, of the society, and of democracy that is is carried out by The Central European Pragmatic Forum. The text clarifies why the contemporary philosophies misunderstand the pragmatic theory of truth, its theory of knowledge and its metaphysics. At the same time, it shows why the correspondence theory of truth and knowledge is so powerful and seemingly persuasive, even though it could not present fair explications of its structural concepts: "correspondence", "adequacy", "reference" and "(adequate) construction". The reason is that our Occidental societies have internalized, by chance, the myth of "the true world" - the myth which lays the groundwork for our main tradition of thinking.