2006
Pravda očima pragmatika
ŠÍP, RadimZákladní údaje
Originální název
Pravda očima pragmatika
Název česky
Pravda očima pragmatika
Název anglicky
Truth from the Pragmatic Point of View
Autoři
ŠÍP, Radim (203 Česká republika, garant)
Vydání
Organon F, Bratislava, AVSR, 2006, 1335-0668
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14510/06:00031835
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
UT WoS
000242023300003
Klíčová slova anglicky
Realism; Pragmatism; Relativism; the Pragmatic theory of truth; the Pragmatic theory of knowledge; the Pragmatic metaphysics
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 7. 2009 11:10, doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
V originále
Studie vznikla v rámci výzkumu Středoevropského pragmatického fóra, který řeší problematiku pragmatického pojetí poznání, konstituce já, společnosti a demokracie. Vysvětluje, proč hlavní současné filozofické proudy nerozumějí pragmatické teorii pravdy, poznání a její metafyzice a proč je pokřivují. Současně je v článku ukázáno, proč je korespondenční teorie pravdy a poznání tak mocná a zdánlivě přesvědčivá, přestože tyto teorie nejsou schopny náležitě vysvětlit a obhájit pojmy "korespondence", "adekvátnost", "reference" a "(náležitá)konstrukce", a to i přesto, že se jedná strukturní termíny. Důvodem je skutečnost, že naše okcidentální společnosti internalizovaly arbitrární mýtus "pravého světa" - mýtus, který zakládá tradici evro-amerického myšlení.
Anglicky
The paper is part of a big research of pragmatic conception of knowledge, constitution of the Self, of the society, and of democracy that is is carried out by The Central European Pragmatic Forum. The text clarifies why the contemporary philosophies misunderstand the pragmatic theory of truth, its theory of knowledge and its metaphysics. At the same time, it shows why the correspondence theory of truth and knowledge is so powerful and seemingly persuasive, even though it could not present fair explications of its structural concepts: "correspondence", "adequacy", "reference" and "(adequate) construction". The reason is that our Occidental societies have internalized, by chance, the myth of "the true world" - the myth which lays the groundwork for our main tradition of thinking.