2006
Konkurence na železnici
TOMEŠ, ZdeněkZákladní údaje
Originální název
Konkurence na železnici
Název anglicky
Competition in railway
Autoři
TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant)
Vydání
Národohospodářský obzor, 2006, ESF MU Brno, 2006, 1213-2446
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/06:00016297
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky
rrailway; competition; monopoly
Štítky
Změněno: 12. 1. 2007 16:10, prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D.
V originále
Evropské železnice druhé poloviny 20. století se staly velkými a veřejně vlastněnými podniky, které současně spravovaly infrastrukturu a provozovaly železniční služby. V důsledku rozvoje dalších druhů dopravy se na železnici objevila řada problémů. Způsob reformy, který byl zvolen v Evropě, spočíval v oddělení železniční infrastruktury od poskytování železničních služeb. Tato politika byla poprvé vyzkoušena ve Velké Británii a ve Švédsku a následně akceptována Evropskou komisí jako univerzální recept pro řešení problematiky železnic v členských zemích EU. Základní myšlenka rozdělení spočívá v přesvědčení, že železniční infrastruktura představuje případ přirozeného monopolu, zatímco služby mohou být provozovány konkurenčně. Cílem následujícího textu je ocenit výhody a nevýhody takovéto politiky.
Anglicky
The paper aims to assess possibilities and limits of competition in railway transport. The arguments is that real railway market is very different from theoretical perfect competition market. Both actual and potential scope of competition are strongly limited by specific factors present in the industry. The positive effects of competiton are insecure and the vertical unbundling may have not been the best policy.
Návaznosti
GA402/04/2128, projekt VaV |
|