2006
Večeře Páně v Korintu : k archeologii sociálního konfliktu
PAPOUŠEK, DaliborZákladní údaje
Originální název
Večeře Páně v Korintu : k archeologii sociálního konfliktu
Název česky
Večeře Páně v Korintu : k archeologii sociálního konfliktu
Název anglicky
The Lord's supper in Corinth : towards the archaeology of social conflict
Autoři
PAPOUŠEK, Dalibor (203 Česká republika, garant)
Vydání
Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro studium náboženství, 2006, 1210-3640
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00018295
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
rané křesťanství; Korint; Pavel z Tarsu; sociologie; archeologie; sociální konflikt
Klíčová slova anglicky
early Christianity; Corinth; Paul of Tarsus; sociology; archaeology; social conflict
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 1. 2010 11:57, PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D.
V originále
Tzv. "nový konsensus", k němuž na přelomu 70. a 80. let 20. století dospělo několik sociologizujících novozákoníků (A. Malherbe, G. Theissen, W. A. Meeks, J. Murphy-O'Connor), posunul dosavadní sociálně historický výzkum raného křesťanství na novou úroveň. Přes rozdíly v dílčích zjištěních zastávali jeho představitelé společné stanovisko, že raně křesťanské obce nebyly homogenně proletářské, nýbrž sociálně stratifikované. Jejich argumenty se opíraly především o analýzy Pavlových listů poskytujících unikátní doklady sociálního napětí a rozdílů mezi nejstaršími křesťany. Studie mapuje současnou diskusi vyvolanou knihou Justina J. Meggitta Paul, Poverty and Survival (1998), který zpochybnila "nový konsensus" a znovu přišla s teorií o sociální homogenitě a rovnostářském mutalismu raně křesťanských obcí. Hlavní pozornost je soustředěna na konflikt týkající se Večeře Páně v Korintu (1 K 11,17-34) a jeho analýzu z hlediska archeologie (J. Murphy-O'Connor, D. G. Horrell). Archeologické přístupy jsou traktovány jako důležitý příspěvek, který může prohloubit diskusi o sociální stratifikaci korintské církve a podpořit "nový konsensus" rozsáhlejšími doklady. Autor studie zdůrazňuje komplementaritu metod archeologie a textové kritiky při sociálně historickém výzkumu života nejstarších křesťanů.
Anglicky
The so-called "new consensus", achieved at the turn of the 1970's and the 1980's by a group of sociologically inlined New Testament scholars (A. Malherbe, G. Theissen, W. A. Meeks, J. Murphy-O'Connor), shifted the hitherto socio-historical research of earliest Christianity to a new level. Although their conclusions differed in details, they all stated that early Christian communities were not homogenously proletarian, but socially stratified. Their argumentation was built mainly on new analyses of Paul's letters, providing unique evidence of social tensions and differences among early Christians. The article reconsiders the recent discussion provoked by Justin J. Meggitt's book Paul, Poverty and Survival (1998), which questioned the "new consensus" and reasserted the theory of social homogeneity and equal mutualism within the early Christian churches. The main attention is focused on the conflict over the Lord's Supper in Corinth (1 Cor. 11:17-34) and its analysis from an archaeological perspective (J. Murphy-O'Connor, D. G. Horrell). Archaeological suggestions are considered as an important contribution which can deepen the current discussions on social stratification of the Corinthian church and support the "new consensus" with a larger body of evidence. The author stresses the complementary character of archaeological and textual methods used in the socio-historical research of early Christian life.