2006
Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století
SLAVÍČEK, LubomírZákladní údaje
Originální název
Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století
Název česky
Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století
Název anglicky
Required reading? Iconography, emblem books and artifex doctus in the Bohemia at the end of the Eighteenth Century
Autoři
SLAVÍČEK, Lubomír (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Praha, Beket Bukovinská - Lubomír Slavíček (ed), Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného. Essays for Lubomír Konečný, od s. 79-93, 15 s. 2006
Nakladatel
Artefactum: nakladatelství Ústavu dějin umění AV ČR
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00018301
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-86890-05-8
Klíčová slova anglicky
artifex doctus (educated painter); library of artist; iconographical handbooks; emblem books; Johann Quirin Jahn; Dominik Kindermann
Štítky
Změněno: 17. 1. 2007 17:40, prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.
V originále
Příspěvek na příkladu dvou umělců pozdního 18. století, Johanna Quirina Jahna (1739–1802) a Dominika Kindermanna (1739–1817), kteří svým původem i tvorbou byli spjatí s českým prostředím a vzděláním pak s uměleckou akademií ve Vídni, dokládá, že ideál vzdělaného malíře (artifex doctus), tak jak jej postulovala renesanční teorie umění, neztratil na svém významu ani v této době. Současně ukazuje, že navzdory kritickým výhradám soudobé teorie umění k tradičním ikonologickým příručkám a ke knihám emblémů, byl právě tento typ literatury v knihovnách obou malíře bohatě zastoupen, a to včetně soudobých pokusů o jejich oživení.
Anglicky
The article uses the examples of Johann Quirin Jahn (1739-1802) and Dominik Kindermann (1739-1817), two late eighteenth century artists, to show that the ideal of the educated painter (artifex doctus), as postulated by Renaissance art theory, had not lost its significance at this period. It also demonstrated that in spite of critical reservations of contemporary art theory about traditional iconographical handbooks and emblem books this type of literature was well represented un the libraries of both artists, and was without doubt also used in their work.
Návaznosti
MSM0021622426, záměr |
|