2006
Hostina se zemřelými
DOLEŽALOVÁ, IvaZákladní údaje
Originální název
Hostina se zemřelými
Název česky
Hostina se zemřelými
Název anglicky
The Meal with the Dead
Autoři
DOLEŽALOVÁ, Iva
Vydání
Bratislava, Cesty na druhý svet. Smrť a posmrtný život v náboženstvách sveta, (Central European Religious Studies 1). od s. 209-221, 326 s. 2006
Nakladatel
Katedra porovnávacej religionistiky - Ústav etnológie SAV - Chronos
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
8089027156
Klíčová slova anglicky
pohřební rituál; pojetí smrti; světová náboženství
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 25. 6. 2007 14:25, PhDr. Iva Doležalová
V originále
Případová studie k tématu pohřebního rituálu vychází z praxe raně křesťanských komunit, jejichž členové se scházeli u hrobů zemřelých, kde pořádali hostiny zvané refrigeria. Zaměřuje se na metodologické problémy interpetace archeologických pramenů a raně křesťanské literatury, které vypovídají o sociálním formování a vytváření rituálů v pozdně helénistickém období. Hostiny se zemřelými za společné účasti žijících a zemřelých při společném jídle jsou představeny jako jeden z významných prvků vytváření svébytné identity a sociální soudržnosti. Odmítá starší pokusy interpretovat hostiny se zemřelými a jejich vyobrazení jako druh eucharistického rituálu a zýrazňuje jejich význam pro stabilizaci komunit raných křesťanů.
Anglicky
The Meal with the Dead The historical case study aims at methodological problems connected with interpretation of archeological sources and early Christian literature with regard to social formation and ritualisation within the frame of late Hellenistic period. The main focus are visits of burrial places, enjoying fellowship with burried and sharing in a continued conviviality. It refuses previous attempts to grasp the feast with dead as a kind of eucharist ritual and stress its meaning with regard to the stabilisation of a community of Early Christians.