DOLEŽALOVÁ, Iva. Hostina se zemřelými. In KOVÁČ, Milan, Attila KOVACS a Tatiana PODOLINSKÁ. Cesty na druhý svet. Smrť a posmrtný život v náboženstvách sveta, (Central European Religious Studies 1). Bratislava: Katedra porovnávacej religionistiky - Ústav etnológie SAV - Chronos, 2006. s. 209-221, 326 s. ISBN 8089027156.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Hostina se zemřelými
Název česky Hostina se zemřelými
Název anglicky The Meal with the Dead
Autoři DOLEŽALOVÁ, Iva.
Vydání Bratislava, Cesty na druhý svet. Smrť a posmrtný život v náboženstvách sveta, (Central European Religious Studies 1). od s. 209-221, 326 s. 2006.
Nakladatel Katedra porovnávacej religionistiky - Ústav etnológie SAV - Chronos
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 8089027156
Klíčová slova anglicky pohřební rituál; pojetí smrti; světová náboženství
Štítky pohřební rituál, pojetí smrti, světová náboženství
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: PhDr. Iva Doležalová, učo 954. Změněno: 25. 6. 2007 14:25.
Anotace
Případová studie k tématu pohřebního rituálu vychází z praxe raně křesťanských komunit, jejichž členové se scházeli u hrobů zemřelých, kde pořádali hostiny zvané refrigeria. Zaměřuje se na metodologické problémy interpetace archeologických pramenů a raně křesťanské literatury, které vypovídají o sociálním formování a vytváření rituálů v pozdně helénistickém období. Hostiny se zemřelými za společné účasti žijících a zemřelých při společném jídle jsou představeny jako jeden z významných prvků vytváření svébytné identity a sociální soudržnosti. Odmítá starší pokusy interpretovat hostiny se zemřelými a jejich vyobrazení jako druh eucharistického rituálu a zýrazňuje jejich význam pro stabilizaci komunit raných křesťanů.
Anotace anglicky
The Meal with the Dead The historical case study aims at methodological problems connected with interpretation of archeological sources and early Christian literature with regard to social formation and ritualisation within the frame of late Hellenistic period. The main focus are visits of burrial places, enjoying fellowship with burried and sharing in a continued conviviality. It refuses previous attempts to grasp the feast with dead as a kind of eucharist ritual and stress its meaning with regard to the stabilisation of a community of Early Christians.
VytisknoutZobrazeno: 7. 12. 2022 12:20