2007
"Student Voice" in Czech Schools in the Context of Accountability and Autonomy
REDLICHOVÁ, JitkaZákladní údaje
Originální název
"Student Voice" in Czech Schools in the Context of Accountability and Autonomy
Název česky
"Hlas žáků" v českých školách v kontextu autonomie a povinnosti zkládat účty
Autoři
Vydání
2006. vyd. Ljubljana, International Congress for School Effectiveness and Improvement. Book of Abstracts, od s. 60-60, 1 s. 2007
Nakladatel
Šola za ravnatelje
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovinsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Student Voice; primary school; accountability; autonomy
Štítky
Změněno: 15. 4. 2010 15:58, Jana Neubertová
V originále
The objective of this paper is outlining those changes and incentives which the current curricular reform presents - those which should benefit the pedagogical autonomy of primary schools and primary school teachers. Concurrently, the role of 'students voices' in connection with this reform will be examined. The paper also presents the results of a pilot study carried out at a primary school. In an interview, the principal and teachers were asked to comment on how they feel the new conditions (created by the state administration) have influenced their pedagogical work with respect to student autonomy and the accountability imposed on educational processes.
Česky
Záměrem příspěvku je nastínit, jaké změny a podněty přináší právě probíhající kurikulární reforma ve prospěch pedagogické autonomie základní školy a jejích učitelů a současně, jakou roli v této reformě má mít podle oficiálních dokumentů 'hlas žáků'. Součástí textu je i prezentace výsledků pilotního šetření provedeného na jedné základní škole. Zde bylo prostřednictvím rozhovorů zjišťováno jak ředitel školy a učitelé vnímají státem nově vytvořené podmínky pro pedagogickou práci s ohledem na požadavek autonomie žáků a současně povinnost skládat účty za procesy vzdělávání.