2006
Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže
ČERVENKA, KarelZákladní údaje
Originální název
Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže
Název anglicky
Group Solidarity and Ethnization of Deviant Behavior in Special Educational Institutions. Notes on Ethnically Defined Aspects of Inclusion of "Problem Youth"
Autoři
ČERVENKA, Karel (203 Česká republika, garant)
Vydání
Marada, Radim (ed.). Brno, Etnická různost a občanská jednota, od s. 256-277, 21 s. Sociologická řada, 2006
Nakladatel
CDK
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00018425
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-7325-111-6
Klíčová slova anglicky
social deviance; labeling approach; problem youth; ethnization; group solidarity
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2010 10:40, Mgr. Lucie Galčanová Batista, Ph.D.
V originále
Text se zabývá tématem potenciálu etnicky definovaných identit, které jsou přisouzeny aktérům profesionály z výchovných institucí v rámci procesu inkluze/exkluze tzv. problémové mládeže. Cílem textu je promyslet pojmy, které jsou používány neproblematicky a nereflektovaně a které v důsledku mohou přinést negativní nezamýšlené důsledky pro aktéry, kteří jsou jimi označeni. Hlavní teze textu jsou založeny na perspektivě labeling approach – etiketizační teorie – a analytickém schématu Jeffreyho Alexandera. Skupinovou solidaritu profesionálů lze považovat za prostředek inkluze exkludovaných či marginalizovaných aktérů. Etnicky definované identity tak mohou být chápány jako nositelé určitých sociálních statusů, které jsou zdrojem informací pro výchovné profesionály, kteří na tomto základě usuzují, kdo je oprávněn obdržet jejich solidaritu a tak i nabídku inkluze do dominantní části společnosti.
Anglicky
The text analyzes the potential of ethnically defined identities assigned to actors by professionals from special educational institutions in the processes of inclusion/exclusion of “problem youth“. My aim is to consider the notions used unproblematically and unreflectively which may result in negative unintended consequences for the actors who are labeled that way. My argument is based on the perspective of labeling approach and analytic scheme of Jeffrey Alexander. The group solidarity of these professionals I see as a mean of inclusion of excluded or marginalized actors. Ethnically defined identities can hence be understood as carrying specific social statuses, which are sources of information for educational professionals so that they can tell who is entitled to their solidarity and thus to the offer of inclusion into the dominant society.
Návaznosti
MSM0021622408, záměr |
|