B 2007

Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků

KYLOUŠKOVÁ, Hana

Basic information

Original name

Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků

Name (in English)

How to Use a Literary Text in Foreign Language Teaching

Authors

KYLOUŠKOVÁ, Hana

Edition

1. vyd. Brno, 172 pp. 102, 2007

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4373-2

Keywords in English

didactics of foreign language teaching - literary text - communicative competence - creativity

Tags

Reviewed
Změněno: 24/6/2009 07:57, PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D.

Abstract

V originále

Práce představuje progresivní možnosti, které pro výuku cizího jazyka nabízí literární text. V první, obecné části se autorka nejprve zabývá otázkou čtení v cizím jazyce a nastiňuje různé teorie čtení a strategie, které je usnadňují. V dalších kapitolách se věnuje literatuře a literárnímu textu, zdůrazňuje jejich významnou roli ve výchovně vzdělávacím působení na žáka, ukazuje jejich postavení v různých lingvodidaktických koncepcích a zamýšlí se nad kritérii výběru literárních textů a metodickými postupy při práci s nimi. Autorka zde vychází z relevantních prací nejen českých, ale zvláště francouzských didaktiků: tím zároveň zprostředkovává jejich poznání českému čtenáři. Na obecnou část navazuje část praktická, v níž autorka propojuje teoretické úvahy s praxí. Předkládá třináct metodických listů v českém a francouzském jazyce, které podávají návrhy postupů práce s literárním textem. Publikace je určena didaktikům cizích jazyků, učitelům cizích jazyků a studentům učitelství cizích jazyků. I když autorka pracuje s ukázkami ve francouzském jazyce, inspiraci zde najdou všichni bez ohledu na to, který jazyk je jejich specializací.

In English

The aim of this work is the utilization of a literary text in foreign language teaching. The first part contains the survey of theoretical principles underlying the topic, methodological steps that are to be taken when working with the text and a selection of appropriate reading text samples. In the second part, there are thirteen methodological worksheets both in Czech and in French which represent various ways of reading and working with the text. There are also tasks that develop learners creative writing abilities and intercultural competence. The last two methodological worksheets are devoted to extensive reading of a work of fiction in sequences. The third part presents a case study from schools. Its aim was to verify the impact of pre-reading and while-reading activities on the comprehension of an un-known text.