D 2007

Zjištění současného stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Brně

VÍT, Michal a Zdenko REGULI

Základní údaje

Originální název

Zjištění současného stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Brně

Název anglicky

Survey Research on Current Status of Combative Education in Selected Elementary Schools in South Moravia

Autoři

VÍT, Michal (203 Česká republika) a Zdenko REGULI (703 Slovensko, garant)

Vydání

Brno, Kinantropologické aspekty v psychologii a sportu, od s. 133-140, 7 s. 2007

Nakladatel

FSpS MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/07:00031930

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

ISBN

978-80-210-4318-3

Klíčová slova anglicky

Physical education; combatives; martial arts

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2010 11:18, doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek prezentuje výsledky výzkumu o současném stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Jihomoravském kraji. Výběrový soubor výzkumu tvořilo 1088 propandů. Z výzkumu vyplývá, že žáci mají s úpoly řadu zkušeností z formálního i neformálního vzdělání ve volném čase. Žáci mají úpoly rády, cvičení jsou pro ně radostná a zábavná. Mládež reflektuje nové moderní trendy ve sportu. Žáci znají mnoho druhů bojových umění a úpolových sportů. Nezpochybnitelnou potřebou je chránit žáky před fyzickým násilím. Více než 67% žáků bylo v posledním roce zraněno. To je důvod, proč je výuka úpolů, pádové techniky obzvláště, velmi doporučenou pohybovou aktivitou pro školní tělesnou výchovu. Většina (85,7 %) učitelů uvedlo, že v tělesné výchově využívají úpoly pro rozvoj koordinační schopností, síly, psychické odolnosti a prožitku vítězství nad partnerem. Převážně učitelé využívají základních úpolů a úpolových her, výjimečně pádovou techniku a sebeobranu, úpolové sporty vůbec ne. Učitelé znají oproti žákům méně úpolových sportů nebo bojových umění a do výuky je systematicky nezařazují. Většina učitelů neabsolvovala dostatečně pestrou a systematickou výuky úpolů během svého vzdělání.

Anglicky

Article presents findings of survey research on current status of combative education in selected elementary schools in South Moravia. In the research participated 1088 probands. From the research results, that pupils have many experiences with combatives in their spare time both in formal and informal education. Pupils liked combative excercises, they are joyfull and pleasant for them. Youth reflect new trends in sport. They know many martial arts and combative sports. It is indiscutable need to prevent pupils from physical attacks. More then 67 % of pupils were injuried in the last year, thats why teaching of combatives, especially falling techniques, in school physical education is highly recommend. Most of teachers(85,7 %) use combative exercises in physical education for development of motor skills and psychical tolerance and experince with victory over the partner. Most exploited exercises are basic combatives and combative games, rarely falling techniques and selfdefence, combative sports not at all. Teachers know less combative sports and martial arts then their pupils. Most of teachers did not get various and systematically education in combatives during the study at the university.