2006
The Media as a Tool of Social Exclusion - an Example of Presentation of the Roma in the Czech Media
SEDLÁKOVÁ, RenátaZákladní údaje
Originální název
The Media as a Tool of Social Exclusion - an Example of Presentation of the Roma in the Czech Media
Název česky
Média jako nástroj sociální exkluze - příklad prezentace Romů v českých médiích
Autoři
SEDLÁKOVÁ, Renáta (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, THE CHALLENGE OF SOCIAL INCLUSION:MINORITIES AND MARGINALISED GROUPS IN CZECH SOCIETY, od s. 155 - 181, 26 s. 2006
Nakladatel
Barrister & Principal
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00018612
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-87029-06-2
Klíčová slova anglicky
Czech media; representation; Roma minority; content analysis
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2011 22:29, Mgr. Renáta Sedláková, Ph.D.
V originále
The article presents and compares the basic findings of two surveys focused on the presentation of the Roma ethnic minority in the Czech media: 1) the research on Czech nation-wide daily newspapers: Mladá fronta Dnes, Právo, Lidové noviny, Zemské noviny, Moravské slovo published between 10/1/2000 and 3/31/2003, and 2) the research on main news programmes on Czech TV – Události, and on a commercial channel Nova – Televizní noviny, broadcast in the calendar year 2000. The article is looking for common features of the studied minority presentation in these media. It finds them mainly in the news values (on whose basis the events to be presented are selected) and in the content embedding of the presented events. It directs attention to the risks connected with such presentation of the Roma minority that accentuates stereotypes the Czech population has of this ethnic group and that can lead to its social exclusion.
Česky
Stať prezentuje a srovnává základní zjištění dvou výzkumů zaměřených na prezentaci romského etnika v českých médiích: 1) výzkum českých celoplošných denníků: Mladá fronta Dnes, Právo, Lidové noviny, Zemské noviny, Moravské Slovo publikovaných v období mezi 1. 10. 2000 do 31. 3. 2003 a 2) výzkum hlavních zpravodajských relací České televize – Události a komerční stanice Nova – Televizní noviny odvysílaných v kalendářním roce 2000. Stať hledá společné rysy prezentace zkoumané menšiny v těchto médiích. Nachází je především ve zpravodajských hodnotách (na jejichž základě jsou vybírány události, které budou prezentovány) a v obsahovém zakotvení prezentovaných událostí. Upozorňuje na rizika spojená s prezentací romské menšiny akcentující stereotypy, jež má česká populace o tomto etniku, jež mohou vést k jeho sociálnímu vyloučení.
Návaznosti
MSM 142300001, záměr |
|