D 2004

Koniakowská krajka Trade Mark. Vyjednávání tradice a lidovosti ve Slezských Beskydách

GRYGAR, Jakub

Základní údaje

Originální název

Koniakowská krajka Trade Mark. Vyjednávání tradice a lidovosti ve Slezských Beskydách

Název anglicky

Koniakow Lace Trade Mark. Negotianig Tradition in Beskydy Mountin.

Autoři

GRYGAR, Jakub (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Plzeň, III. Antropologické symposium, od s. 56-76, 20 s. 2004

Nakladatel

Aleš Čeněk

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Archeologie, antropologie, etnologie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/04:00031984

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-86898-06-7

Klíčová slova anglicky

ethnography; invention of tradition; Koniaków lace;
Změněno: 20. 6. 2009 17:51, doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.

Anotace

V originále

Text sleduje vznik a vývoj sporu o definici Koniakowské krajky, jednoho ze symbolů Polska. Od roku 2003 začala polská i zahraniční média přinášet informace o tom, že se v Koniakowě vedle deček a ubrusů háčkuje i dámské spodní prádlo, tanga. Medializace diskuse mezi krajkářkami o přijatelnosti spojování Koniakowské krajky s dámským spodním prádlem, odkrývá významy, které jsou s krajkou spojovány, způsoby jejich stvrzování, roli sociálních sítí při prosazování argumentů z pozice moci, stejně jako i širší ekonomický kontext, na němž všichni účastníci sporu participují. Diskuse o přípustnosti spodního prádla háčkovaného z Koniakowské krajky a významech s krajkou spojovaných odhaluje, že hranice mezi tím co je a co už není Koniakowská krajka je nejasná, kontextuálně utvářená a podřízená ekonomickým záměrům účastníků sporu.

Anglicky

The Koniakow Lace is regarded as a symbol of Poland. The text goes after emergency and evolution of a contest of its definition. Since 2003, Polish and foreign media have informed the traditional handcrafts like covers and tablecloths were replenished by woman's underwear - thongs. Medialization of the discussion among lace-makers on acceptability of the interconnection of Koniakow lace and woman's underwear uncovers meanings of the lace, ways of their reifications, role of social networks in production of power based arguments as well as wider economical context in which all actors are involved and from which all of them take advantage. The discussion shows how is the border between Koniakow lace and non-Koniakow lace, contextually created and subordinated to economic intentions of the participants of described clash.