2004
Koniakowská krajka Trade Mark. Vyjednávání tradice a lidovosti ve Slezských Beskydách
GRYGAR, JakubZákladní údaje
Originální název
Koniakowská krajka Trade Mark. Vyjednávání tradice a lidovosti ve Slezských Beskydách
Název anglicky
Koniakow Lace Trade Mark. Negotianig Tradition in Beskydy Mountin.
Autoři
GRYGAR, Jakub (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Plzeň, III. Antropologické symposium, od s. 56-76, 20 s. 2004
Nakladatel
Aleš Čeněk
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Archeologie, antropologie, etnologie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/04:00031984
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-86898-06-7
Klíčová slova anglicky
ethnography; invention of tradition; Koniaków lace;
Změněno: 20. 6. 2009 17:51, doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
V originále
Text sleduje vznik a vývoj sporu o definici Koniakowské krajky, jednoho ze symbolů Polska. Od roku 2003 začala polská i zahraniční média přinášet informace o tom, že se v Koniakowě vedle deček a ubrusů háčkuje i dámské spodní prádlo, tanga. Medializace diskuse mezi krajkářkami o přijatelnosti spojování Koniakowské krajky s dámským spodním prádlem, odkrývá významy, které jsou s krajkou spojovány, způsoby jejich stvrzování, roli sociálních sítí při prosazování argumentů z pozice moci, stejně jako i širší ekonomický kontext, na němž všichni účastníci sporu participují. Diskuse o přípustnosti spodního prádla háčkovaného z Koniakowské krajky a významech s krajkou spojovaných odhaluje, že hranice mezi tím co je a co už není Koniakowská krajka je nejasná, kontextuálně utvářená a podřízená ekonomickým záměrům účastníků sporu.
Anglicky
The Koniakow Lace is regarded as a symbol of Poland. The text goes after emergency and evolution of a contest of its definition. Since 2003, Polish and foreign media have informed the traditional handcrafts like covers and tablecloths were replenished by woman's underwear - thongs. Medialization of the discussion among lace-makers on acceptability of the interconnection of Koniakow lace and woman's underwear uncovers meanings of the lace, ways of their reifications, role of social networks in production of power based arguments as well as wider economical context in which all actors are involved and from which all of them take advantage. The discussion shows how is the border between Koniakow lace and non-Koniakow lace, contextually created and subordinated to economic intentions of the participants of described clash.